- pozostawać w dyspozycji powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania minimum przez 4 tygodnie przed dniem wyjazdu,w uzasadnionych przypadkach okres ten może być skrócony do 2 tygodni;
- zgłosić zamiar wyjazdu w swoim powiatowym urzędzie pracy i złożyć wniosek o wydanie dokumentu U2 we właściwym wojewódzkim urzędzie pracy z 14 – dniowym wyprzedzeniem wraz z zaświadczeniem z powiatowego urzędu pracy, który musi zawierać pełny adres zamieszkania w kraju poszukiwania pracy wraz z kodem pocztowym (nie może to być adres poste restante, schroniska lub pola namiotowego). Zaświadczenie z powiatowego urzędu pracy musi być właściwie wypełnione zgodnie z instrukcją w nim zawartą.
- w przypadku braku dokumentu U2 osoba starająca się o transfer zasiłku z Polski do krajów UE rejestruje się jako osoba poszukująca pracy w lokalnym biurze pracy w państwie poszukiwania pracy. Zagraniczna instytucja właściwa występuje do polskiej instytucji właściwej z zapytaniem na dokumencie elektronicznym SED czy osoba jest uprawniona do transferu zasiłku dla bezrobotnych.
WAŻNE - należy pamiętać, że:
- nie zgłoszenie faktu wyjazdu, może spowodować utratę prawa do zasiłku w Polsce, a tym samym to, że osoba ta nie będzie miała prawa do zasiłku w czasie poszukiwania pracy na terenie państw członkowskich,
- brak odpowiedniego dokumentu uniemożliwi przyznanie i wypłatę świadczenia, bądź opóźni jego przyznanie,
- obowiązuje tylko 7-dniowy termin na przeniesienie się z jednego do drugiego kraju (termin ten będzie zachowany jeżeli w 7 dniu zainteresowany zgłosi się we właściwej instytucji kraju do którego wyjechał). Niedotrzymanie tego terminu spowoduje utratę prawa do zasiłku,
- przed upływem trzech (sześciu) miesięcy trzeba zgłosić się w swoim urzędzie pracy w celu wznowienia wypłaty zasiłku na okres uzupełniający,
- transfer zasiłku może odbywać się tylko raz między dwoma okresami zatrudnienia.