Zadania Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej:
- świadczenie usług poradnictwa zawodowego oraz jego koordynowanie w publicznych służbach zatrudnienia na terenie województwa,
- we współpracy z powiatowymi urzędami pracy oraz akademickimi biurami karier opracowywanie, gromadzenie, aktualizowanie i upowszechnianie informacji zawodowych w szczególności w powiatowych urzędach pracy i akademickich biurach karier na terenie województwa,
- w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy opracowywanie, gromadzenie i aktualizowanie informacji zawodowych oraz innych zasobów informacji pomocnych w aktywnym poszukiwaniu pracy o charakterze ogólnokrajowym,
- świadczenie usług w zakresie poradnictwa zawodowego poprzez:
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu,
- udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badanie kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- udzielanie informacji i porad indywidualnych na odległość z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej świadczonych usług,
- prowadzenie banku programów z zakresu grupowych porad zawodowych i spotkań informacyjnych,
- wspomaganie powiatowych urzędów pracy w prowadzeniu poradnictwa zawodowego przez świadczenie wyspecjalizowanych usług w zakresie planowania kariery zawodowej na rzecz bezrobotnych i poszukujących pracy,
- świadczenie poradnictwa zawodowego na rzecz pracodawców poprzez wspieranie rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników, wspomagając powiatowe urzędy pracy w tym zakresie,
- udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy świadczonej przez urzędy pracy,
- realizacja działań o charakterze metodyczno - szkoleniowym w zakresie usług rynku pracy dla pracowników wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy,
- współpraca ze szkołami wyższymi w zakresie wsparcia studentów, absolwentów i doktorantów szkół wyższych w wejściu na rynek pracy, poprzez udzielanie porad zawodowych, informacji zawodowych, organizację spotkań informacyjnych i porad grupowych,
- współpraca z instytucjami rynku pracy oraz innymi instytucjami i organizacjami w zakresie propagowania poradnictwa zawodowego,
- wspieranie powiatowych urzędów pracy w prowadzeniu pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej poprzez:
- informowanie o zasadach i zakresie pomocy w ramach pośrednictwa pracy świadczonego przez powiatowy lub wojewódzki urząd pracy,
- zapewnianie w siedzibie wojewódzkiego urzędu pracy możliwości samodzielnego dostępu do informacji o krajowych ofertach pracy zamieszczonych w internetowej bazie ofert pracy,
- zapewnianie w siedzibie wojewódzkiego urzędu pracy możliwości samodzielnego zgłaszania krajowych ofert pracy do powiatowych urzędów pracy z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych,
- zapewnienie dostępu do informacji o krajowych ofertach pracy,
- organizację giełdy pracy dla osób zarejestrowanych na terenie województwa we współpracy z właściwymi terytorialnie powiatowymi urzędami pracy,
- organizację targów pracy dla pracodawców krajowych z terenu województwa samodzielnie lub we współpracy z powiatowymi urzędami pracy z terenu województwa,
- upowszechnianie informacji o targach pracy organizowanych przez powiatowe urzędy pracy z terenu województwa lub wojewódzki urząd pracy,
- udział w targach pracy organizowanych na terenie województwa.
Usługi Centrum są bezpłatne i skierowane do osób pełnoletnich, które:
- poszukują miejsca pracy,
- ukończyły szkołę i po raz pierwszy wchodzą na rynek pracy,
- chcą wybrać nowy zawód, kierunek kształcenia lub szkolenia,
- pracują, ale chcą się przekwalifikować lub zmienić miejsce pracy,
- zagrożone są zwolnieniem lub utratą pracy,
- mają dłuższą przerwę w zatrudnieniu i chciałyby zaktualizować kwalifikacje zawodowe.