Zmiany na rynku pracy od 1 czerwca 2025r.

Ogólne założenia

Z dniem 01 czerwca 2025 roku weszła w życie ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Zastąpiła ona ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która przez ponad dwie dekady stanowiła podstawę funkcjonowania urzędów pracy na terenie całego kraju. Nowe przepisy dotyczą szerokiego grona interesariuszy – zarówno osób bezrobotnych, pracodawców, jak i cudzoziemców korzystających z pomocy urzędów pracy.

Zmiany w zasadach rejestracji i wsparcia osób bezrobotnych

Przede wszystkim zmieniły się zasady dotyczące samej rejestracji w urzędzie pracy. Według przepisów nowej ustawy, rejestracja na status osoby bezrobotnej możliwa jest w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Dodatkowo, od 01 czerwca 2025 roku niemożliwe jest posiadanie statusu osoby bezrobotnej jednocześnie ze statusem poszukującego pracy w innym powiatowym urzędzie pracy - osoba zarejestrowana może posiadać tylko jeden status w jednym PUP.
Ponadto, nowe przepisy zmodyfikowały grupę osób, które mogą uzyskać status bezrobotnego. Od 01 czerwca 2025 roku status osoby bezrobotnej mogą uzyskać rolnicy (za wyjątkiem osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej). Uregulowano też kwestię osób pełniących funkcje w spółkach prawa handlowego – od 01 czerwca 2025 roku statusu bezrobotnego zgodnie z przepisami nowej ustawy nie uzyskają m.in. członkowie zarządów, prokurenci, likwidatorzy, członkowie rad nadzorczych czy wspólnicy spółek osobowych.
Według ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, status osoby bezrobotnej nie będzie przyznawany bezterminowo, a na okres 3 lat. Upływ tego okresu spowoduje wyłączenie z rejestrów urzędu pracy, z możliwością ponownej rejestracji po upływie 90 dni od dnia utraty statusu. Warunkiem utrzymania statusu osoby bezrobotnej jest kontakt z Urzędem Pracy Powiatu Krakowskiego co najmniej raz na 90 dni (osobiście, telefonicznie lub online).
Od 01 czerwca 2025 roku obowiązują dwie wysokości zasiłku dla bezrobotnych:
  • 100%,
  • 120% dla osób, które udokumentują co najmniej 20 lat okresów, od których zależy wysokość i okres pobierania zasiłku.
Zmiany w przepisach kładą też większy nacisk na komunikację elektroniczną pomiędzy urzędem pracy, a osobą bezrobotną. Służy do tego dedykowana platforma praca.gov.pl, za pośrednictwem której klienci mogą kontaktować się z Urzędem Pracy Powiatu Krakowskiego, składać pisma lub wnioski.

Zachęcamy do zakładania konta na portalu praca.gov.pl i korzystania z dostępnych usług Urzędu Pracy Powiatu Krakowskiego

Coraz więcej spraw urzędowych można dziś załatwić bez wychodzenia z domu - szybko, wygodnie i bez kolejek. Jeśli szukasz pracy, chcesz zarejestrować się jako osoba bezrobotna lub złożyć dokumenty do urzędu pracy przez Internet, skorzystaj z możliwości, jakie oferują portale Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Praca.gov.pl - co możesz załatwić online?

Na portalu Praca.gov.pl znajdziesz wiele e-usług zarówno dla osób poszukujących pracy, jak i pracodawców. Możesz m.in.:
  • zarejestrować się jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy,
  • złożyć wniosek o świadczenia,
  • zgłosić ofertę pracy,
  • złożyć wniosek o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu,
  • śledzić postęp sprawy online,
  • wysłać pismo do urzędu.
Dzięki temu nie musisz odwiedzać urzędu osobiście - wystarczy założyć konto użytkownika, by uzyskać dostęp do usług elektronicznych.
Jak założyć konto?
To proste! W załączniku znajdziesz szczegółową instrukcję krok po kroku, jak założyć konto użytkownika na portalu praca.gov.pl i rozpocząć korzystanie z dostępnych e-usług.

Jeśli masz pytania skontaktuj się z nami

Urząd Pracy Powiatu Krakowskiego
ul. Wesoła 48, 32-085 Szyce
Tel. 12 416-74-72, 12 631-12-75; fax 12 623-74-80
Filia w Krakowie
ul. Prądnicka 12, 30-002 Kraków
Tel. 12 623-03-55, fax 12 632-52-15
Filia w Krzeszowicach
ul. Kolejowa 1, 32-065 Krzeszowice
Tel. 12 282-20-50, fax 12 282-20-52
Filia w Skawinie
ul. Ogrody 17, 32-050 Skawina
Tel. 12 276-16-93, fax 12 276-70-98
Filia w Słomnikach
ul. Kościuszki 64, 32-090 Słomniki
Tel. 12 388-23-98, fax 12 388-13-98

 

 

 

Pełna elektronizacja:
Od 1 czerwca oświadczenia, wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz wszelkie dokumenty w tych sprawach muszą być składane elektronicznie przez portal praca.gov.pl. Dokumenty złożone w innej formie będą pozostawiane bez rozpoznania.

 

Nowe obowiązki pracodawcy w zakresie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi:

 

Termin na składanie informacji do wpisanych oświadczeń:

 

  • 7 dni od rozpoczęcia pracy na złożenie podjęcia,
  • 14 dni od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu, na złożenie niepodjęcia.

 

Obowiązek informowania o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie na podstawie oświadczenia. Zgłoszenie informacji o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie unieważnia oświadczenia z mocy prawa.

 

Urząd nie wpisze oświadczenia do rejestru ani nie wyda zezwolenia na prace sezonową, jeśli pracodawca nie ma uregulowanych składek ZUS i podatków.

 

Wymóg wysyłania każdej kopii umowy

 

Przed rozpoczęciem zatrudnienia, pracodawca ma obowiązek przesłania do Urzędu Pracy kopii umowy w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego (praca.gov.pl). Wynagrodzenie cudzoziemca nie może być niższe niż pensja minimalna oraz stawka porównywalna do pracowników wykonujących podobne obowiązki.

 

Jednocześnie planowane jest, że funkcjonalność dotycząca przesyłania kopii umowy za pośrednictwem praca.gov.pl zostanie uruchomiona od 1 lipca br.

 

Zgodnie z otrzymanym pismem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 29.05.2025 r., z uwagi na brak rozwiązań technicznych pracodawcy nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do Urzędu Pracy do momentu utworzenia funkcjonalności dotyczącej przysłania umowy przez portal praca gov.pl oraz nie będą również ponosić negatywnych konsekwencji niewypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy.

 

Koniec z testem rynku pracy

 

Składając wniosek o wydanie zezwolenia na pracę, nie będzie konieczności dołączania testu rynku pracy tzw. informacji starosty.

 

Zgodnie z nowymi przepisami, Starosta, na uzasadniony wniosek dyrektora powiatowego urzędu pracy, po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady rynku pracy, może określić listę zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy, uzasadniającą ograniczenie możliwości podjęcia pracy przez cudzoziemców na terenie powiatu.

 

Szczegółowe informacje dotyczące aktualnych przepisów w zakresie zatrudniania cudzoziemców oraz związanych z tym obowiązków pracodawcy dostępne są pod adresem:

 

 

 

Od 01.06.2025 r. w związku z wejściem w życie ustawy z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, niektóre instytucje będą zobowiązane do obowiązkowego zgłaszania ofert pracy do systemu ePraca (dawna Centralna Baza Ofert Pracy)

 

Obowiązek ten będzie dotyczył w szczególności:

 

  • organów władzy publicznej;
  • organów samorządów gospodarczych i zawodowych;
  • podmiotów reprezentujących zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
  • podmiotów reprezentujących państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
  • podmiotów reprezentujących inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

 

Jak założyć konto?

 

To proste! W załączniku znajdziesz szczegółową instrukcję krok po kroku, jak założyć konto użytkownika na portalu praca.gov.pl i rozpocząć korzystanie z dostępnych e-usług.

 

Urząd Pracy Powiatu Krakowskiego

 

ul. Wesoła 48, 32-085 Szyce

 

Tel. 12 416-74-72, 12 631-12-75; fax 12 623-74-80

 

 

Filia w Krakowie

 

ul. Prądnicka 12, 30-002 Kraków

 

Tel. 12 623-03-55, fax 12 632-52-15

 

 

Filia w Krzeszowicach

 

ul. Kolejowa 1, 32-065 Krzeszowice

 

Tel. 12 282-20-50, fax 12 282-20-52

 

 

Filia w Skawinie

 

ul. Ogrody 17, 32-050 Skawina

 

Tel. 12 276-16-93, fax 12 276-70-98

 

 

Filia w Słomnikach

 

ul. Kościuszki 64, 32-090 Słomniki

 

Tel. 12 388-23-98, fax 12 388-13-98

 

 

 

Nowe obowiązki i wsparcie dla pracodawców – kluczowe zmiany w zgłaszaniu ofert zatrudnienia i formach pomocy

 

W przypadku przedsiębiorców najważniejsze zmiany objęły zgłaszanie ofert zatrudnienia. Nowa ustawa nakłada obowiązek zgłaszania przez pracodawców ofert pracy do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy ePraca. Dodatkowo instytucje publiczne, które planują zatrudnienie pracowników, są zobowiązane do zgłaszania swoich ofert pracy do urzędu pracy (a ten następnie do ePraca) - co ma na celu zwiększenie przejrzystości i dostępności ofert zatrudnienia w sektorze publicznym. W bazie ePraca nie mogą być zamieszczane oferty pracy, które naruszają zasady równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy lub dyskryminują kandydatów do pracy. Publiczne służby zatrudnienia z kolei muszą dokładniej weryfikować firmy, które zgłaszają im swoje oferty. Pracodawcy są sprawdzani m.in. pod kątem posiadania zaległości finansowych w Krajowej Administracji Skarbowej, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Konta na portalu Praca.gov.pl stały się indywidualnymi kontami, za pomocą których pracodawcy mogą m.in. zgłaszać oferty zatrudnienia oraz ubiegać się o finansowe formy wsparcia. Więcej informacji jak założyć konto na portalu Praca.gov.pl.

 

Nowe są również zasady organizacji niektórych form pomocy.

 

W przypadku robót publicznych skrócony został czas ich trwania z 12 do 6 miesięcy (brak refundacji co drugi miesiąc), a także nieznacznie zwiększono listę podmiotów w których mogą być organizowane (o spółdzielnie socjalne i przedsiębiorstwa społeczne.

 

Istotna zmiana objęła dofinansowanie do wynagrodzeń osób 50+. Poszerzono grono uprawnionych o poszukujących pracy, którzy ukończyli 60 (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni). Wysokość dofinansowania będzie wynosić maksymalnie do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie przez okres 12 m-cy – w przypadku bezrobotnego, albo 1 miesiąca – w przypadku poszukującego pracy (może być przyznane wielokrotnie, max. na okres do 12 miesięcy, przy czym dofinansowanie przysługuje co drugi miesiąc).

 

Wprowadzono jeden rodzaj prac interwencyjnych z okresem od 3 do 12 miesięcy refundacji i obowiązkowym okresem zatrudnienia po okresie refundacji trwającym przez połowę okresu, przez który przysługiwała refundacja. Przyjęto pełny wymiar czasu pracy oraz ujednolicono wysokość należnej refundacji (w wysokości nieprzekraczającej kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę).

 

W przypadku refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy utrzymano max. wysokość nie przekraczającą 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia, natomiast skrócono okres utrzymania wyposażonego lub doposażonego stanowiska pracy do 18 m-cy i uzależniono go od kwoty przyznanej refundacji. Obowiązek utrzymania stanowiska pracy i zatrudnienia przez okres 18 m-cy dotyczy otrzymanej refundacji w kwocie powyżej 4-krotności do 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia. Okres ten jest skrócony do min. 12 m-cy, w przypadku otrzymania refundacji nie przekraczającej 4-krotności przeciętnego wynagrodzenia.

 

Od 1 czerwca br. o bon na zasiedlenie będą mogły ubiegać się wszystkie osoby bezrobotne bez względu na wiek. Obecnie z tej formy pomocy mogły skorzystać wyłącznie osoby bezrobotne do 30. roku życia.

 

W przypadku prac społecznie użytecznych zmieniono kwotę świadczenia dla bezrobotnych do wysokości nie niższej niż wysokość minimalnej stawki godzinowej za pracę za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych.
Informacje o publikacji dokumentu