Technik prac biurowych

Print Drukuj

Technik prac biurowych wykonuje prace biurowe; sporządza i prowadzi korespondencję biurową; obsługuje biuro organizacyjnie i administracyjnie; gromadzi, rejestruje i przetwarza informacje niezbędne do wykonywania zadań jednostki organizacyjnej; sporządza, przechowuje i archiwizuje dokumenty związane z funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej; obsługuje sprzęt biurowy.
 

Zadania zawodowe:
 

  • sporządzanie oraz prowadzenie korespondencji biurowej, m.in. sporządzanie różnego rodzaju pism (w tym pism urzędowych) z zastosowaniem techniki komputerowej i oprogramowania do edycji tekstu;
  • wykonywanie obliczeń oraz tworzenie baz danych;
  • obsługiwanie programów oraz urządzeń biurowych (faksu, kserokopiarki, skanera itp.), w tym dla niewidomych i słabowidzących;
  • opracowywanie instrukcji kancelaryjnych;
  • sporządzanie rzeczowego wykazu akt, porządkowanie i przechowywanie akt;
  • organizowanie pracy biura lub sekretariatu, w tym kompletowanie materiałów i aktów prawnych niezbędnych do pracy;
  • wykonywanie czynności kancelaryjnych, w tym przyjmowanie i znakowanie korespondencji, rozdzielanie pism itp.;
  • przygotowywanie korespondencji do wysłania pocztą tradycyjną i pocztą elektroniczną;
  • udzielanie informacji telefonicznych;
  • przygotowywanie zebrań, narad, konferencji itp.;
  • stosowanie przepisów prawa dotyczących tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
  • przestrzeganie zasad etyki, ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
 

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

 
Kształcenie w zawodzie regulują następujące przepisy: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku o systemie oświaty (Dz. U. 2017, poz. 60), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. 2017, poz. 860), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 roku w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowej (Dz. U. 2017, poz. 622). Określają one, że zawód technika prac biurowych można zdobyć w technikum oraz kwalifikacyjnych kursach zawodowych w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, tj. K1 Wykonywanie prac biurowych. To kształcenie specjalne adresowane wyłącznie do osób niewidomych i słabowidzących.  
 

Wymagania psychofizyczne:

 
Od specjalisty w tym zawodzie oczekuje się:
  • odpowiedzialności,
  • kultury osobistej, taktu i uprzejmości,
  • umiejętności obsługi urządzeń biurowych,
  • rzetelności w wykonywaniu obowiązków,
  • koncentracji uwagi i dobrej pamięci,
  • komunikatywności.
 

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

 
Istotnymi przeciwwskazaniami do podjęcia tej pracy są zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, niedosłuch, ograniczona sprawność rąk, zaburzenia psychiczne, uzależnienia, wady wymowy.
 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 
Technicy prac biurowych zatrudniani są w administracji rządowej, specjalnej, jednostkach samorządu terytorialnego (urzędy marszałkowskie, powiatowe, gminne), organizacjach społecznych i zakładach usługowych.
 

Szkoły:

 
Kształcenie w zawodzie technik prac biurowych adresowane jest wyłącznie do osób niewidomych i słabowidzących.
 
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie
Technikum Administracyjne
kierunek: technik prac biurowych
ul. Hajducka 22, 41-500 Chorzów
tel. 32 241 49 62
e-mail: sekretariat@soswchorzow.pl
www.soswchorzow.pl
 

Dane kontaktowe:

 
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Skierniewicach
ul. Senatorska 10, 96-100 Skierniewice
tel. 46 833 39 74,  833 36 50
e-mail: centrumsk@wup.lodz.pl
 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Technik prac biurowych 2020
Technik prac biurowych 2020.pdf 423 KB
Informacje o publikacji dokumentu