Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Print Drukuj
Współudział Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie we współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego projekcie - "Monitoring losów absolwenta w kontekście dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy i wymogów rynku pracy".
 
Niełatwa sytuacja młodych, wykształconych ludzi, opuszczających z dyplomem mury uczelni, trwa już od lat. Właściwe instytucje i urzędy opracowują koncepcje i programy, mające stworzyć nowe warunki osobom poszukującym pracy, a także  zadbać o dostosowanie  oferty edukacyjnej do bieżących potrzeb rynku  pracy. Jednym z wprowadzonych wytycznych w tym zakresie było Rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o obowiązku uczelni dotyczącym monitorowania losów zawodowych absolwentów. Uczelnie miały zorganizować zespoły wykwalifikowanych pracowników, którzy na bieżąco zajmowaliby się śledzeniem losów swoich absolwentów. Pomimo faktu, że kilka miesięcy później Ministerstwo wycofało się z rozporządzenia, niektóre uczelnie zadbały o realizację tego pomysłu we własnym zakresie. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie została zaproszona do współudziału w projekcie realizowanym przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu przy współpracy Uniwersytetu Przyrodniczego  w Lublinie pn.: "Monitoring losów absolwenta w kontekście dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy i wymogów rynku pracy". Jest to współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jednym z jego głównych elementów jest  uruchomienie portalu internetowego, przeznaczonego do monitorowania losów zawodowych absolwentów. Portal przeznaczony jest dla trzech grup użytkowników (pracownicy uczelni, studenci/absolwenci oraz pracodawcy). Ich zadaniem w procesie testowania było zweryfikowanie poprawności portalu pod względem merytorycznym, technicznym i funkcjonalnym. Każda z grup użytkowników testowała sprawność i funkcjonalność portalu oraz wypełniała Kartę Oceny Produktu, która stanowiła jego precyzyjną ocenę. Poszczególne grupy użytkowników opiniowały walory portalu z uwzględnieniem swoich potrzeb i wymagań. Studenci/absolwenci dzięki portalowi mają dostęp do rozbudowanej bazy  ofertowej firm, możliwość śledzenia aktywności zawodowych wybranych instytucji, a także tworzenia własnego profilu zawodowego, poznają aktualne trendy na rynku pracy, dowiadują się o technikach rekrutacyjnych i wymaganiach pracodawców. Pracownik uczelni po  ukończeniu odpowiedniego szkolenia z zakresu narzędzi informatycznych ma możliwość prowadzenia monitoringu losów absolwentów, studentów i pracodawców. Dysponuje szczegółowymi ankietami, które będą dostarczały informacji o losach zawodowych absolwentów, ich satysfakcji, ocenie wiedzy zdobytej na uczelni i jej zastosowaniu w praktyce. Dzięki informacjom zwrotnym ma możliwość opracowania zbiorowych raportów i zestawień, obrazujących poziom satysfakcji i aktualną sytuację zawodową absolwentów. Niemniej istotna jest wiedza o absolwentach uczelni z punktu widzenia pracodawców. Mają oni sposobność wyrażenia opinii o zatrudnionych absolwentach, ich wiedzy teoretycznej, umiejętności praktycznych, językowych i społecznych, mogą oceniać absolwentów, którzy rozpoczęli już pracę zawodową, a swoimi kompetencjami i przygotowaniem merytorycznym  kształtują wizerunek absolwenta danej uczelni. Pracodawca może wypełnić ankietę przeznaczoną dla niego, na podstawie której wyraża swoje opinie, sugestie i spostrzeżenia. Zebrane opinie stanowić będą  źródło wiedzy możliwej do wykorzystania podczas weryfikacji programów kształcenia i przystosowania programów edukacyjnych do bieżących potrzeb rynku pracy. Pracodawca, jako użytkownik portalu, uzyskuje możliwość szybkiego pozyskiwania pracowników zgodnie ze swoimi potrzebami. Zainstalowana w portalu  wyszukiwarka pozwala na szybkie i skuteczne znalezienie potencjalnego kandydata. Samodzielnie tworzy wizytówkę firmy i tym samym znajduje się w branżowym katalogu firm dostępnym dla pozostałych użytkowników firm.
Podsumowując uzyskane wnioski, opracowane na podstawie opinii grup pracowników testujących portal, należy zaznaczyć, że jest to nowoczesne i pożyteczne narzędzie, które ułatwi nawiązywanie bezpośrednich kontaktów na linii student/absolwent-pracodawca-uczelnia. Jak wskazują testujący, obsługa portalu jest prosta i nie wymaga zaawansowanej wiedzy informatycznej. Portal prowadzony przez pracowników uczelni pozwoli również na wymianę poglądów związanych z realizowanym w uczelni programem edukacyjnym a oczekiwaniami pracodawców. Absolwenci zatrudnieni w różnych firmach są najlepszymi ambasadorami swojej uczelni w środowisku biznesowym. Wielu z nich piastuje wysokie stanowiska w świecie polityki, kultury, gospodarki, itp. Ich pozycja podnosi prestiż rodzimej uczelni i jest jej swoistą promocją. Portal integrujący społeczność akademicką ze światem pracy dostarczy wielu ciekawych informacji z obydwu stron, a także  zmobilizuje  do zmian jakościowych w uczelniach. Aktualizowanie programów edukacyjnych, wprowadzanie nowatorskich narzędzi szkoleniowych, podnoszenie kwalifikacji studentów i absolwentów, to obszary ewolucji systemu edukacyjnego, który powinien być zainspirowany sygnałami otrzymanymi od użytkowników portalu.
 
Bożena Opic
Biuro Karier i Monitorowania Losów Absolwentów SGGW
 
Zdjęcie galerii artykułu: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego - Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego&imagePreview=1
Zdjęcie galerii artykułu: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego - Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego&imagePreview=1
Informacje o publikacji dokumentu