9 sierpnia 2019 r. w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Białymstoku zorganizowało szkolenie skierowane do pracowników powiatowych urzędów pracy pt. „Indywidualny Plan Działania i rozmowa doradcza - wspólne poszukiwanie rozwiązań". Celem szkolenia było podniesienie skuteczności zawodowej pracowników w profesjonalnej obsłudze klienta oraz tworzeniu i realizacji IPD. Szkolenie skierowane było w szczególności do tych pracowników PUP, którzy mają niewielkie doświadczenie zawodowe, zostali niedawno zatrudnieni oraz chcą doskonalić swoje umiejętności doradcze. W szkoleniu wzięło udział 26 doradców klienta, w większości pośrednicy pracy i doradcy zawodowi.
W programie szkolenia zostały ujęte następujące tematy: cel tworzenia IPD dla osoby bezrobotnej, etapy i standardy tworzenia Indywidualnego Plan Działania oraz przebieg rozmowy doradczej w kontekście analizy zasobów klienta. Szkolenie zostało zrealizowane w taki sposób, aby umożliwić wymianę doświadczeń i dyskusję między uczestnikami. Doradcy klienta, biorący udział w szkoleniu, zgłaszali wiele pytań i trudności związanych z tworzeniem i realizowaniem IPD dla osób bezrobotnych w szczególnych sytuacjach (np. absolwenci szkół zarejestrowani tylko w okresie wakacji, osoby długotrwale bezrobotne słabo zainteresowane aktywizacją zawodową). Zauważono potrzebę realizacji pogłębionych warsztatów w zakresie przygotowywania IPD oraz współpracy międzystanowiskowej. Uczestnicy szkolenia otrzymali materiały w postaci przykładowych działań do samodzielnej realizacji, wytycznych do tworzenia IPD w projektach POWER, prezentacji ze szkolenia.