1. Czy w projekcie można założyć, iż tylko 30% uczestników, którzy zostaną objęci wsparciem szkoleniowym nabędzie kwalifikacje (np. Liczba osób objętych wsparciem szkoleniowym: 100 osób, zaś liczba osób poniżej 30 lat, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 50 osób), gdyż pozostałe szkolenia będą szkoleniami pozwalającymi podnieść/nabyć kompetencje zawodowe, np. Excel, Kelner/barman, Sprzedawca czy Kadry/płace.
WUP w Białymstoku informuje, iż takie rozwiązanie jest co do zasady poprawne. Należy jednakże zauważyć, iż kryterium wskazuje, że co najmniej 30% uczestników szkoleń musi zostać skierowanych na szkolenia kończące się egzaminem i uzyskaniem certyfikatu potwierdzającego uzyskane kwalifikacje. Ponadto podkreśla się, iż w przypadku, gdy w ramach projektu realizowane będą szkolenia, które pozwolą uczestnikom nabyć/podwyższyć kompetencje zawodowe, wówczas niezbędnym jest zawarcie we wniosku o dofinansowanie informacji pozwalających osobie oceniającej na jednoznaczne potwierdzenie tego faktu. Zgodnie z definicją kompetencji zawartą w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, fakt nabycia kompetencji będzie weryfikowany w ramach następujących etapów (opis przedmiotowych etapów musi zostać zatem zawarty we wniosku o dofinansowanie):
a) ETAP I – Zakres – zdefiniowanie w ramach wniosku o dofinansowanie grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz wybranie obszaru interwencji EFS, który będzie poddany ocenie,
b) ETAP II – Wzorzec – zdefiniowanie we wniosku o dofinansowanie standardu wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych,
c) ETAP III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie opracowanych kryteriów oceny po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie,
d) ETAP IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie.
Elementem wspólnym kwalifikacji i kompetencji jest konieczność określenia efektów uczenia się, czyli wskazania co dana osoba powinna wiedzieć, co potrafić i jakie kompetencje społeczne posiadać po zakończeniu danej formy wsparcia (np. kursu, szkolenia). W przypadku kompetencji (o ile nie wskazano, że powinny być one potwierdzone formalnym certyfikatem), nie jest konieczne spełnienie warunków dotyczących walidacji, certyfikowania oraz rozpoznawalności dokumentów potwierdzających ich nabycie. Kluczowe dla nabywania kompetencji jest natomiast zapewnienie realizacji w ramach projektu ww. czterech etapów.
2. Jak należy rozumieć termin zadania/przedsięwzięcia z zakresu aktywizacji zawodowej ukierunkowane na wsparcie grupy docelowej, do którego odnosi się kryterium dostępu dotyczące posiadania przez projektodawcę odpowiedniego doświadczenia.
Należy zaznaczyć, iż nie wszystkie działania z zakresu aktywizacji zawodowej realizowane na rynku pracy podejmowane są w ramach projektów. Tym samym uzna się, iż projektodawca i/lub partner posiadają wymagane doświadczenie, jeśli w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie realizował (realizowali) zadania/przedsięwzięcia z zakresu aktywizacji zawodowej ukierunkowane na wsparcie grupy docelowej. Przykładem zadań/przedsięwzięć, o których mowa powyżej, jest realizacja działań w ramach zlecania działań aktywizacyjnych przewidzianych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Również realizacja przez wnioskodawcę szkoleń zawodowych, które zlecone mu zostały przez publiczne instytucje rynku pracy (szkolenia finansowane z Funduszu Pracy) wpisywałaby się w wymóg wskazany w kryterium. Zadaniem/przedsięwzięciem z zakresu aktywizacji zawodowej ukierunkowanym na wsparcie grupy docelowej, o którym mowa w przedmiotowym kryterium dostępu, nie byłaby natomiast realizacja przez wnioskodawcę np. stażu dla osoby pozostającej bez zatrudnienia (dot. przyjęcia przez wnioskodawcę na staż osoby pozostającej bez zatrudnienia).
3. W jaki sposób IOK będzie weryfikowała spełnianie przez wnioskodawcę kryterium formalnego: Czy Wnioskodawca oraz partnerzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w ocenianym projekcie i innych projektach realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena formalna albo formalnomerytoryczna wniosku w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe?
W przypadku, gdy wnioskodawca w momencie oceny złożonego projektu realizuje dwa inne projekty, w których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja dokonująca oceny formalnej złożonego wniosku, przy czym jeden z projektów jest rozliczany metodą uproszczoną – ryczałtem, WUP w Białymstoku informuje co następuje. Na etapie oceny formalnej, osoba oceniająca porównuje wskazany przez wnioskodawcę obrót do tego roku realizacji ocenianego projektu, w którym wydatki są najwyższe. Jednocześnie, jeśli wnioskodawca realizuje inne projekty z EFS, w których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja dokonująca oceny, wówczas osoba oceniająca sumuje wartości wydatków w realizowanych projektach oraz w projekcie ocenianym z tego roku, w którym wydatki w projekcie ocenianym były najwyższe. W przypadku projektów rozliczanych ryczałtem, zasada pozostaje bez zmian. Przykład: W przypadku, gdy największe łączne wydatki w ocenianym projekcie wystąpią np. w 2017 roku, ten sam rok, tj. 2017 będzie brany pod uwagę w przypadku innych projektów realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena formalna złożonego wniosku.
WUP w Białymstoku informuje, iż takie rozwiązanie jest co do zasady poprawne. Należy jednakże zauważyć, iż kryterium wskazuje, że co najmniej 30% uczestników szkoleń musi zostać skierowanych na szkolenia kończące się egzaminem i uzyskaniem certyfikatu potwierdzającego uzyskane kwalifikacje. Ponadto podkreśla się, iż w przypadku, gdy w ramach projektu realizowane będą szkolenia, które pozwolą uczestnikom nabyć/podwyższyć kompetencje zawodowe, wówczas niezbędnym jest zawarcie we wniosku o dofinansowanie informacji pozwalających osobie oceniającej na jednoznaczne potwierdzenie tego faktu. Zgodnie z definicją kompetencji zawartą w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, fakt nabycia kompetencji będzie weryfikowany w ramach następujących etapów (opis przedmiotowych etapów musi zostać zatem zawarty we wniosku o dofinansowanie):
a) ETAP I – Zakres – zdefiniowanie w ramach wniosku o dofinansowanie grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz wybranie obszaru interwencji EFS, który będzie poddany ocenie,
b) ETAP II – Wzorzec – zdefiniowanie we wniosku o dofinansowanie standardu wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych,
c) ETAP III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie opracowanych kryteriów oceny po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie,
d) ETAP IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie.
Elementem wspólnym kwalifikacji i kompetencji jest konieczność określenia efektów uczenia się, czyli wskazania co dana osoba powinna wiedzieć, co potrafić i jakie kompetencje społeczne posiadać po zakończeniu danej formy wsparcia (np. kursu, szkolenia). W przypadku kompetencji (o ile nie wskazano, że powinny być one potwierdzone formalnym certyfikatem), nie jest konieczne spełnienie warunków dotyczących walidacji, certyfikowania oraz rozpoznawalności dokumentów potwierdzających ich nabycie. Kluczowe dla nabywania kompetencji jest natomiast zapewnienie realizacji w ramach projektu ww. czterech etapów.
2. Jak należy rozumieć termin zadania/przedsięwzięcia z zakresu aktywizacji zawodowej ukierunkowane na wsparcie grupy docelowej, do którego odnosi się kryterium dostępu dotyczące posiadania przez projektodawcę odpowiedniego doświadczenia.
Należy zaznaczyć, iż nie wszystkie działania z zakresu aktywizacji zawodowej realizowane na rynku pracy podejmowane są w ramach projektów. Tym samym uzna się, iż projektodawca i/lub partner posiadają wymagane doświadczenie, jeśli w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie realizował (realizowali) zadania/przedsięwzięcia z zakresu aktywizacji zawodowej ukierunkowane na wsparcie grupy docelowej. Przykładem zadań/przedsięwzięć, o których mowa powyżej, jest realizacja działań w ramach zlecania działań aktywizacyjnych przewidzianych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Również realizacja przez wnioskodawcę szkoleń zawodowych, które zlecone mu zostały przez publiczne instytucje rynku pracy (szkolenia finansowane z Funduszu Pracy) wpisywałaby się w wymóg wskazany w kryterium. Zadaniem/przedsięwzięciem z zakresu aktywizacji zawodowej ukierunkowanym na wsparcie grupy docelowej, o którym mowa w przedmiotowym kryterium dostępu, nie byłaby natomiast realizacja przez wnioskodawcę np. stażu dla osoby pozostającej bez zatrudnienia (dot. przyjęcia przez wnioskodawcę na staż osoby pozostającej bez zatrudnienia).
3. W jaki sposób IOK będzie weryfikowała spełnianie przez wnioskodawcę kryterium formalnego: Czy Wnioskodawca oraz partnerzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w ocenianym projekcie i innych projektach realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena formalna albo formalnomerytoryczna wniosku w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe?
W przypadku, gdy wnioskodawca w momencie oceny złożonego projektu realizuje dwa inne projekty, w których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja dokonująca oceny formalnej złożonego wniosku, przy czym jeden z projektów jest rozliczany metodą uproszczoną – ryczałtem, WUP w Białymstoku informuje co następuje. Na etapie oceny formalnej, osoba oceniająca porównuje wskazany przez wnioskodawcę obrót do tego roku realizacji ocenianego projektu, w którym wydatki są najwyższe. Jednocześnie, jeśli wnioskodawca realizuje inne projekty z EFS, w których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja dokonująca oceny, wówczas osoba oceniająca sumuje wartości wydatków w realizowanych projektach oraz w projekcie ocenianym z tego roku, w którym wydatki w projekcie ocenianym były najwyższe. W przypadku projektów rozliczanych ryczałtem, zasada pozostaje bez zmian. Przykład: W przypadku, gdy największe łączne wydatki w ocenianym projekcie wystąpią np. w 2017 roku, ten sam rok, tj. 2017 będzie brany pod uwagę w przypadku innych projektów realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena formalna złożonego wniosku.