Od 1 czerwca 2025 r. wchodzi w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. - Powiatowy Urząd Pracy w Gorzowie Wielkopolskim
Od 1 czerwca 2025 r. wchodzi w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Szanowni Państwo,
informujemy, że 1 czerwca br. wchodzi w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Dz. U. z 2025 r., poz. 621), która zakłada m.in:
- Obowiązkową pełną elektronizację postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi;
- Pełną elektronizację postępowań również w postępowaniu odwoławczym;
- Indywidualne konta, w tym dla cudzoziemca;
- Obowiązek przekazywania umów zawartych z cudzoziemcem do organu który wydał zezwolenie lub oświadczenie poprzez system teleinformatyczny;
- Powiadamianie organu, który wydał dokument o podjęciu, niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca.
To oznacza, że od 1 czerwca 2025 r. obowiązkowa jest pełna elektronizacja postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi. Minister Rodziny Pracy i Polityki Społecznej będzie wydawał komunikat określający termin wdrożenia nowych rozwiązań technicznych umożliwiających udostępnienie poszczególnych komponentów systemów teleinformatycznych przeznaczonych do wykonywania zadań określonych ustawą z co najmniej 30 dniowym wyprzedzeniem przed jej uruchomieniem na stronie BIP Ministerstwa oraz w Dzienniku Urzędowym Ministra.
Pracodawcy wszystkie wnioski muszą składać za pomocą systemu teleinformatycznego praca.gov.pl, poprzez konto założone w systemie. W związku z tym, że jest to funkcjonalność już istniejąca w systemie teleinformatycznym - Minister Rodziny Pracy i Polityki Społecznej infomuje, że nie wyda komunikatu w tym zakresie.
Ustawa zakłada pełne dostosowanie systemu w ciągu dwóch lat. Pierwszy komunikat będzie dotyczył wprowadzenia do systemu funkcjonalności umożliwiającej przekazywanie kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do organu wydającego zezwolenie będzie ogłoszona na co najmniej 30 dni.
Planowane jest że, funkcjonalność ta zostanie uruchomiona od:
- 1 lipca br. - dla postepowań, w których wydane było zezwolenie na pracę sezonową i wpis oświadczenia do ewidencji oświadczeń
- 1 sierpnia br. – dla postepowań, w których wydane było zezwolenie na pracę.
W okresie odpowiednio do dnia 1 lipca br. oraz 1 sierpnia br. z uwagi na brak rozwiązań technicznych - pracodawcy nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie lub dokonał wpisu oświadczenia do ewidencji. Nie będą również ponosić negatywnych konsekwencji niewypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy.
Przepisy te mają odpowiednio zastosowanie do wniosków o zezwolenia na pracę i zezwolenia na pracę sezonową oraz wpis oświadczenia o powierzeniu pracy składanych po 31 maja br.
Wnioski złożone przed dniem 1 czerwca br. rozpatrywane będą na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia (...) i mogą być złożone w papierze i elektronicznie. Wnioski złożone w formie papierowej od 1 czerwca 2025r. pozostawia się bez rozpoznania.
-----------------------------------------------------------------------
- Termin na składanie informacji dot. wpisanych oświadczeń:
- 7 dni od rozpoczęcia pracy na złożenie informacji o podjęciu pracy,
- 14 dni od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu, na złożenie informacji o niepodjęciu pracy.
- Masz obowiązek informowania o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie (definitywnie) na podstawie oświadczenia. Złoszenie informacji o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie unieważnia oświadczenia z mocy prawa.
- Urząd nie wpisze oświadczenia do rejestru, jeśli nie masz uregulowanych składek ZUS i podatków.
- Wizy wydane w celach 01, 02,11,14, 20, 23 oraz wydane w celu tranzytu od 1 czerwca 2025 r. nie uprawniają do prac na podstawie oświadczenia lub zezwolenia na pracę.
- Pracodawca nie musi już posiadać tzw. testu rynku pracy. Od 1 czerwca 2025 zniesiono obowiązek potwierdzenia przez urząd pracy, że na dane stanowisko nie ma odpowiednich kandydatów do pracy spośród zarejestrowanych bezrobotnych.
- Od 1 czerwca 2025 r. urząd pracy może przyjąć ofertę pracy w celu uzyskania informacji starosty jedynie w sytuacji, gdy dostarczenia takiego dokumentu wymaga postępowanie o udzielenie zezwolenia na pracę wszczęte przed 1 czerwca 2025 r. W takim przypadku do zgłoszenia oferty pracy należy dołączyć wniosek o wydanie informacji starosty oraz dokument potwierdzający, że sprawa wydania zezwolenia na pracę została wszczęta przed 1 czerwca 2025 r., np. kopię wezwania od wojewody do dostarczenia brakującej informacji starosty lub potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę przed 1 czerwca 2025 r.
- Nr konta bankowego Powiatowego Urzędu Pracy w Gorzowie Wielkopolski do dokonywania wpłat za oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi / wydania zezwolenia na pracę sezonową: 20 8367 0000 0400 2453 2410 0004
Dowód wpłaty winien zawierać następujące dane: nazwę podmiotu dokonującego wpłaty (pełna nazwa/imię i nazwisko oraz adres siedziby/miejsca zamieszkania pracodawcy); przedmiot/tytuł dokonanej wpłaty oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi / wydanie zezwolenia na pracę sezonową bądź przedłużenia zezwolenia na pracę sezonową wraz z podaniem pełnego imienia i nazwiska cudzoziemca, dla którego wystąpiono z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie pracy.
Pytanie w tej sprawie prosimy kierować pod nr tel.: 957360 667, 957360 665.
Zasady obsługi klientów w budynku urzędu
e-mail: zigo@praca.gov.pl lub listownie. Korespondencję można pozostawić w informacji urzędu w godzinach urzędowania.
Telefony do pracowników PUP:
Zgłoszenie oferty pracy, obsługa pracodawców | Tel. 95 7360 664 |
Zatrudnianie cudzoziemców | Tel. 95 7360 665 Tel. 95 7360 667 |
Punkt wydawania i przyjmowania wniosków (pr. interwencyjne., staż, roboty publ., refundacje, itd.) PFRON - Refundacje kosztów wyposażenia stanowiska pracy PFRON - Środki na podjęcie działalności gospodarczej |
Tel. 95 7360 654 |
Prace interwencyjne | Tel. 95 7360 653 |
Staże, Roboty publiczne, Bony na zasiedlenie, PSU, CIS | Tel. 95 7360 658 |
Refundacje kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy (FP, EFS+) | Tel. 95 7360 652 |
Środki na podjęcie działalności gospodarczej (FP, EFS+) | Tel. 95 7360 655 |
Refundacje kosztów wynagrodzeń DPS / WRiSPZ | Tel. 95 7360 657 |
Oferty pracy, skierowanie na staż | Tel. 95 7360 660 lub 659 |
Poradnictwo zawodowe | Tel. 95 7360 604, 676, 687 |
KFS SZKOLENIA Opłaty: nostryfikacyja dyplomu / ukończenia studiów |
Tel. 95 7360 661, 663 Tel. 95 7360 663 |
Rejestracja bezrobotnych i poszukujących pracy | Tel. 95 7360 602 Tel. 95 7360 603 Tel. 95 7360 606 Tel. 95 7360 612 |
Informacja / Rejestracja bezrobotnych i poszukujących pracy / Oferty pracy - w języku ukraińskim |
Tel. 95 7360 661 |
Wydawanie zaświadczeń | Tel. 95 7360 693 |
Dodatki aktywizacyjne, Opieka nad dzieckiem / Osobą zależną, Zwrot kosztów dojazdu | Tel. 95 7360 689 |
Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne | Tel. 95 7360 688 |
Filia w Kostrzynie n/Odrą |
Tel. 95 7522 188 email: zigoko@praca.gov.pl |
Filia w Witnicy | Tel. 95 7515 032 email: zigowi@praca.gov.pl |
INFORMACJA URZĘDU | Tel. 95 7360 640 |
SEKRETARIAT (PUP Gorzów Wlkp.) | Tel. 95 7360 643 email: zigo@praca.gov.pl |
Rejestracja bezrobotnych i poszukujących pracy w urzędzie pracy odbywa się osobiście (prosimy umówić się na termin osobistej rejestracji) lub elektronicznie z wykorzystaniem poniższych rozwiązań:
- pełna rejestracja elektroniczna, która polega na wniesieniu do Urzędu wniosku wraz z załącznikami w postaci elektronicznej po opatrzeniu ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym https://www.praca.gov.pl (Instrukcja - Elektroniczna rejestracja przez internet). W tej sytuacji nie jest wymagana wizyta w Urzędzie.
Instrukcja - Elektroniczna rejestracja przez internet.
Aktualne oferty pracy, staże, praktyki zawodowe są publikowane w ePraca.
Współpraca z pracodawcami: wszystkie wnioski wraz z załącznikami związane z ubieganiem się o organizację staży, refundację kosztów zatrudnienia, prac interwencyjnych, zatrudnianiem cudzoziemców, zgłoszenie oferty pracy, itp., można załatwiać osobiście lub kierować do urzędu za pośrednictwem usług elektronicznych lub drogą pocztową lub pozostawić w informacji urzędu w godzinach urzędowania.
W sprawie skarg i wniosków Dyrektor Urzędu przyjmuje interesantów w każdy czwartek - telefonicznie 95 7360 643 w godzina 14:30 – 15:30.
- 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
- 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
- 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
- do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia
Powiatowy Urząd Pracy w Gorzowie Wielkopolskim
66-400 Gorzów Wielkopolski,
Sekretariat tel. (95) 73 60 643
fax (95) 73 60 669
e-mail: zigo@praca.gov.pl
ePUAP: /PUP_Gorzow_Wlkp/SkrytkaESP