ZWROT ŚRODKÓW COVID FGŚP

Zwrot należności FGŚP z tytułu świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy w związku z COVID-19 powinien nastąpić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu w PKO BP S.A. nr 22 1020 4027 0000 1102 1521 0070.
W tytule przelewu proszę wskazać nazwę podmiotu, nr NIP, nr wniosku znajdujący się po oznaczeniu 30000/CV-19/xxxxxxxx.
Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP na DOFINANSOWANIE WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW NIEOBJĘTYCH: PRZESTOJEM, PRZESTOJEM EKONOMICZNYM LUB OBNIŻONYM WYMIAREM CZASU PRACY (art. 15gg ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych)
 
Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie z FGŚP z art. 15 gg?
  • Przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy – Prawo przedsiębiorców,
  • organizacja pozarządowa w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19,
  • państwowa lub prowadzona wspólnie z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego instytucja kultury, w rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, u której wystąpił spadek przychodów w następstwie wystąpienia COVID-19,
  • kościelna osoba prawna działająca na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, oraz jej jednostka organizacyjna,
  • u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych (tj. spadek sprzedaży towarów lub usług – w ujęciu ilościowym lub wartościowym) w następstwie wystąpienia COVID-19: 
    • nie mniej niż o 15% w ciągu 2 kolejnych miesięcy w okresie od 01.01.2020r. – w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2019,
    • albo nie mniej niż o 25% w ciągu dowolnego miesiąca przypadającego od 01.01.2020r. – w porównaniu do miesiąca poprzedniego,
  • który na dzień składania wniosku nie zalega z zapłatą podatków i składek ZUS do końca III kwartału 2019r. (lub porozumiał się z Urzędem Skarbowym lub ZUS w sprawie spłaty ww. zadłużenia i spłaca je terminowo lub ma odroczoną spłatę),
  • wobec którego nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości.
Jaki pracownik może otrzymać dofinansowanie?
  • wykonujący pracę na podstawie umowy o pracę, umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia, albo wykonujący pracę zarobkową na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, jeśli podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu,
  • którego wynagrodzenie w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, nie przekroczyło 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, obowiązującego na dzień złożenia wniosku,
Uwaga!
Dofinansowanie nie przysługuje na pracownika, na którego przedsiębiorca skorzystał już z pomocy w formie dofinansowania wynagrodzeń pracowników udzielonej w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19 (art. 15g, 15gga, 15zzb, 15zze).
(Wyjątek: Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników można uzyskać maksymalnie za 3 m-ce. Zatem np. jeśli pracodawca skorzystał już z dofinansowania za 2 m-ce, to teraz może skorzystać z dofinansowania za 1 m-c).
 
Jakie środki przekaże FGŚP:
  1. na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników – połowę wynagrodzenia pracownika, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
  2. na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy (naliczonych od kwoty dofinansowania do wynagrodzenia).
    Uwaga! Jeśli pracodawca uzyskał ulgę z ZUS dot. opłacania składek za 3 m-ce na podstawie przepisów COVID-19, to z FGŚP dofinansowania do składek otrzymać już nie może (będzie to pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłat).
Świadczenia przysługują przez łączny okres 3 miesięcy, przypadających od miesiąca złożenia wniosku.
Dofinansowanie przekazywane jest w transzach miesięcznych.

Jakie obowiązki będzie mieć przedsiębiorca, który otrzyma środki z FGŚP?
  • niewypowiadanie umowy o pracę pracownikom z przyczyn niedotyczących pracownika przez okres objęty dofinansowaniem,
  • powiadamianie dyrektora WUP w terminie 7 dni od dnia powzięcia informacji o zmianie mającej wpływ na wysokość wypłacanej transzy środków,
  • w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania: rozliczenie otrzymanego dofinansowania (zgodnie z wytycznymi Ministra ds. pracy) i złożenie dokumentów potwierdzających wykorzystanie środków zgodnie z przeznaczeniem oraz zwrot niewykorzystanych środków,
  • poddanie się kontroli WUP.
Wniosek o przyznanie dofinansowania składa się do Wojewódzkiego Urzędu Pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy (a w przypadku osoby fizycznej, na stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej) wyłącznie elektronicznie przez portal praca.gov.pl, w miesiącu, od którego dofinansowanie pracodawca chce otrzymać.
Wniosek o dofinansowanie podpisuje osoba uprawniona do reprezentowania pracodawcy. Jeśli wniosek podpisuje inna osoba, należy załączyć stosowne pełnomocnictwo. [Pełnomocnictwa w sprawach o wypłatę świadczeń ze środków FGŚP na ochronę miejsc pracy (art. 15g, 15gg, 15ga, 15gga) nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o opłacie skarbowej.]
 
Wnioski mogą być składane do 10 czerwca 2021r.
Zgodnie z art. 15gh ustawy, dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników może być udzielane do 30.06.2021r.

Załączniki

Broszura informacyjna dla art. 15gg
Broszura informacyjna dla art. 15gg.pdf 171 KB
Uprzejmie informujemy, że realizując zadania wynikające z Tarczy Antykryzysowej, staramy się dokładać wszelkich starań, aby jak najszybciej zrealizować składane przez Państwa wnioski.
Wydatkujemy pieniądze publiczne, więc wnioski muszą podlegać weryfikacji.
Na termin weryfikacji wniosku wpływa kompletność i poprawność wypełnionej dokumentacji.
 
Uwaga! Infolinia nie udziela informacji o statusie złożonego wniosku (z uwagi na ochronę danych).
 
 
PROCEDURA ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW I WYPŁATY
  1. Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu.
  2. W pierwszej kolejności weryfikowana jest poprawność i kompletność złożonego wniosku.
  3. Jeśli wniosek zawiera błędy (np. dane we wniosku nie są zgodne z wpisami w KRS/CEiDG) lub braki w dokumentacji, pracownik Urzędu skontaktuje się z pracodawcą na podany we wniosku nr telefonu lub adres e-mail i poprosi o poprawienie lub uzupełnienie wniosku.
  4. Jeśli wniosek jest kompletny i poprawny pod względem merytorycznym i formalno-prawnym (spełnia wymogi ustawowe), Dyrektor WUP wystąpi do Ministra ds. pracy o udzielenie limitu środków na dopłaty.
    Po uzyskaniu środków, Dyrektor WUP zaakceptuje przelew środków na rachunek bankowy wskazany we wniosku (ilość transz przelewów odpowiada ilości miesięcy zgłoszonych we wniosku).
 
OBOWIĄZKI PRACODAWCY
  1. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi objętemu dofinansowaniem, z przyczyn niedotyczących pracownika, przez okres objęty dofinansowaniem.
  2. Pracodawca jest zobowiązany do powiadomienia WUP o istotnej zmianie okoliczności mających wpływ na wysokość wypłacanych świadczeń, np. o rezygnacji z kolejnej transzy dofinansowania lub o ustaniu stosunku pracy pracownika objętego dofinansowaniem lub o zmianie rachunku bankowego do wypłaty świadczeń albo o zamiarze wycofania złożonego wniosku.
    Korespondencję w sprawie należy kierować wyłącznie przez portal praca.gov.pl (po zalogowaniu do portalu, należy odnaleźć złożony wniosek i wybrać opcję kontynuuj korespondencję pismem w sprawie). W tytule należy wskazać czego dotyczy pismo, np.: wycofanie wniosku, rezygnacja z dalszej pomocy, zmiana numeru rachunku bankowego.
  3. W terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania, pracodawca musi rozliczyć otrzymane dofinansowanie (zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez Ministra ds. pracy) i złożyć dokumenty potwierdzające wykorzystanie środków zgodnie z przeznaczeniem oraz zwrócić niewykorzystane środki.
    [Wyjątek: gdy wsparcie otrzymał później - po okresie, o który wnioskował - wówczas termin 30 dni liczy się od daty otrzymania ostatniej transzy środków.]
    Zwrot kwoty niewykorzystanej pomocy po ww. terminie, spowoduje naliczenie odsetek.
    Wytyczne MRPiT oraz kalkulator dot. rozliczania wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z FGŚP znajdują się pod adresem:
    (https://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/15gg-swiadczenia-rozliczenie)
 
ZWROT NIEWYKORZYSTANYCH ŚRODKÓW
 
Niewykorzystane środki pracodawca zwraca na konto WUP, z którego otrzymał wsparcie, razem z rozliczeniem.
Przelew związany ze zwrotem niewykorzystanej kwoty dofinansowania - wykazanej w rozliczeniu - należy opisać następująco: „rozliczenie dofinansowania, nazwa podmiotu, NIP, nr wniosku znajdujący się po oznaczeniu 30000/CV-19/xxxxxxxx".
(Przykład: rozliczenie dofinansowania, ABCDEF Sp. z o.o., NIP 777-777-77-77, wniosek 10011122)
Przelew ze zwrotem całej transzy środków należy opisać następująco: „która transza jest zwracana, nazwa podmiotu, NIP, nr wniosku znajdujący się po oznaczeniu 30000/CV-19/xxxxxxxx".
(Przykład: zwrot 2 i 3 transzy, ABCDEF Sp. z o.o., NIP 777-777-77-77, wniosek 10011122)
 
 
WYCOFANIE WNIOSKU / REZYGNACJA Z DALSZEJ POMOCY
 
Wycofanie wniosku dotyczy sytuacji, gdy nie została jeszcze przekazana pierwsza transza świadczeń z FGŚP w oparciu o złożony przez pracodawcę wniosek.
Rezygnacja z dalszej pomocy dotyczy sytuacji, gdy pracodawca otrzymał już pierwszą transzę świadczeń.
Kierowaną do WUP korespondencję należy zatytułować odpowiednio: Wycofanie wniosku / Rezygnacja z dalszej pomocy, podać pełną nazwę przedsiębiorcy i nr NIP oraz załączyć wypełniony stosowny druk przygotowany przez WUP w Poznaniu (patrz załączniki poniżej) i przesłać niezwłocznie do naszego Urzędu przez portal praca.gov.pl (opcja kontynuuj korespondencję - pismem w sprawie - jest dostępna po zalogowaniu do wniosku).

Załączniki

Wycofanie wniosku Rezygnacja z dalszej pomocy
Wycofanie wniosku Rezygnacja z dalszej pomocy.pdf 62 KB