ZWROT ŚRODKÓW COVID FGŚP

Zwrot należności FGŚP z tytułu świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy w związku z COVID-19 powinien nastąpić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu w PKO BP S.A. nr 22 1020 4027 0000 1102 1521 0070.
W tytule przelewu proszę wskazać nazwę podmiotu, nr NIP, nr wniosku znajdujący się po oznaczeniu 30000/CV-19/xxxxxxxx.
Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP na DOFINANSOWANIE WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW przedsiębiorców z najbardziej poszkodowanych przez COVID-19 branż (art. 15gga ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z 16.04.2021r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19)
 
Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie z FGŚP z art. 15 gga?
  • Przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców,
  • który na dzień 31.03.2021r. prowadził działalność gospodarczą, oznaczoną według PKD - jako rodzaj przeważającej działalności - kodami
    47.41.Z, 47.42.Z, 47.43.Z, 47.51.Z, 47.52.Z, 47.53.Z, 47.54.Z, 47.59.Z, 47.64.Z, 47.65.Z, 47.71.Z, 47.72.Z, 47.75.Z, 47.77.Z, 49.39.Z, 55.10.Z, 55.20.Z, 55.30.Z, 56.10.A, 56.10.B, 56.21.Z, 56.29.Z, 56.30.Z, 59.11.Z, 59.12.Z, 59.13.Z, 59.14.Z, 59.20.Z, 74.20.Z, 77.21.Z, 77.29.Z, 77.39.Z, 79.11.A, 79.12.Z, 79.90.A, 82.30.Z, 85.51.Z, 85.52.Z, 85.53.Z, 85.59.A, 85.59.B, 86.10.Z (w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej), 86.90.A, 86.90.D, 90.01.Z, 90.02.Z, 90.04.Z, 91.02.Z, 93.11.Z, 93.13.Z, 93.19.Z, 93.21.Z, 93.29.A, 93.29.B, 93.29.Z, 96.01.Z, 96.02.Z, 96.04.Z, 96.09.Z,
  • którego przychód z tej działalności - w rozumieniu przepisów podatkowych - uzyskany w jednym z trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy (w następstwie wystąpienia COVID-19) co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub w lutym 2020r., lub we wrześniu 2020r.,
  • który nie spełnia przesłanek do ogłoszenia upadłości i wobec którego nie jest prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne lub likwidacyjne,
  • który na dzień składania wniosku nie zalega z zapłatą podatków i składek ZUS do końca III kwartału 2019r. (lub porozumiał się z Urzędem Skarbowym lub ZUS w sprawie spłaty ww. zadłużenia i spłaca je terminowo lub ma odroczoną spłatę).
Jaki pracownik może otrzymać dofinansowanie?
  • wykonujący pracę na podstawie umowy o pracę, umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia, albo wykonujący pracę zarobkową na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, jeśli podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu,
  • zatrudniony w okresie nie krótszym niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku,
  • którego wynagrodzenie w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, nie przekroczyło 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Uwaga!
Dofinansowanie nie przysługuje za miesiące, w których przedsiębiorca korzysta z innej pomocy w formie dofinansowania wynagrodzeń pracowników udzielonej w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19.
(Przykład: jeśli pracodawca otrzymuje już dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników za kwiecień, maj i czerwiec 2021r. na podstawie art. 15gga lub innych przepisów ustawy, to za te miesiące wsparcia dla pracowników otrzymać nie może.)

Jakie dofinansowanie jest wypłacane z FGŚP?
  • miesięcznie 2.000 zł do wynagrodzenia pracownika, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy
    (Przykłady: pracownik zatrudniony na pełen etat = 2.000 zł dofinansowania;
    pracownik zatrudniony na 0,75 etatu = 1.500 zł dofinansowania;
    pracownik zatrudniony na 0,5 etatu = 1.000 zł dofinansowania)
  • przez łączny okres 3 miesięcy kalendarzowych, przypadających od miesiąca złożenia wniosku
    (Przykład: gdy przedsiębiorca złoży wniosek w kwietniu 2021r., to może otrzymać dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika za kwiecień, maj i czerwiec 2021r.)
Dofinansowanie udzielane jest na podstawie zawieranej z Dyrektorem WUP umowy i przekazywane jest w transzach miesięcznych.
Uwaga!
Otrzymaną kwotę dofinansowania pracodawca może przeznaczyć na wynagrodzenie pracownika „netto", zaliczkę na podatek oraz składki ZUS. W przypadku zwolnienia z opłacania składek ZUS, gdyby suma wynagrodzenia „netto" i podatku była niższa niż otrzymane 2.000 zł, to różnica będzie podlegać zwrotowi na konto WUP (wraz z rozliczeniem jako środki niewykorzystane).

Jakie obowiązki będzie mieć przedsiębiorca, który otrzyma środki z FGŚP?
  • niewypowiadanie umowy o pracę pracownikom z przyczyn niedotyczących pracownika przez okres objęty dofinansowaniem,
  • powiadamianie dyrektora WUP w terminie 7 dni od dnia powzięcia informacji o zmianie mającej wpływ na wysokość wypłacanej transzy środków,
  • w terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania: rozliczenie otrzymanego dofinansowania (zgodnie z wytycznymi ogłoszonymi przez ministra ds. pracy) i złożenie dokumentów potwierdzających wykorzystanie środków zgodnie z przeznaczeniem oraz zwrot niewykorzystanych środków,
  • poddanie się kontroli WUP.
Wniosek o przyznanie dofinansowania składa się do Wojewódzkiego Urzędu Pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy (a w przypadku osoby fizycznej, na stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej) wyłącznie elektronicznie przez portal praca.gov.pl, w miesiącu, od którego dofinansowanie pracodawca chce otrzymać.

Osoba uprawniona do reprezentowania pracodawcy podpisuje wniosek o dofinansowanie elektronicznie. Jeśli wniosek podpisuje inna osoba, należy załączyć stosowne pełnomocnictwo. [Pełnomocnictwa w sprawach o wypłatę świadczeń ze środków FGŚP na ochronę miejsc pracy (art. 15g, 15gg, 15ga, 15gga) nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o opłacie skarbowej.]
 
Wnioski mogą być składane od 26 kwietnia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r.

Załączniki

Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii - umowy zlecenie
Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii - umowy zlecenie.pdf 104 KB
Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii dot. wynagrodzenia na umowie zlecenie
Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii dot. wynagrodzenia na umowie zlecenie.pdf 250 KB
Uprzejmie informujemy, że realizując zadania wynikające z Tarczy Antykryzysowej, staramy się dokładać wszelkich starań, aby jak najszybciej zrealizować składane przez Państwa wnioski.
Wydatkujemy pieniądze publiczne, więc wnioski muszą podlegać weryfikacji.
Na termin weryfikacji wniosku wpływa kompletność i poprawność wypełnionej dokumentacji.
 
Uwaga! Infolinia nie udziela informacji o statusie złożonego wniosku (z uwagi na ochronę danych).


PROCEDURA  ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW  I  WYPŁATY
  1. Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu.
  2. W pierwszej kolejności weryfikowana jest poprawność i kompletność złożonego wniosku.
  3. Jeśli wniosek zawiera błędy (np. dane we wniosku nie są zgodne z wpisami w KRS/CEiDG) lub braki w dokumentacji, pracownik Urzędu skontaktuje się z pracodawcą na podany we wniosku nr telefonu lub adres e-mail i poprosi o poprawienie lub uzupełnienie wniosku.
  4. Jeśli wniosek jest kompletny i poprawny pod względem merytorycznym i formalno-prawnym (spełnia wymogi ustawowe), Dyrektor WUP wystąpi do Ministra ds. pracy o udzielenie limitu środków na dopłaty.
    Po uzyskaniu środków, Dyrektor WUP zaakceptuje przelew środków na rachunek bankowy wskazany we wniosku (ilość transz przelewów odpowiada ilości miesięcy zgłoszonych we wniosku).
    Przelew pierwszej transzy oznacza, że umowa o dofinansowanie została podpisana przez Dyrektora WUP.
 
OBOWIĄZKI PRACODAWCY
  1. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi objętemu dofinansowaniem, z przyczyn niedotyczących pracownika, przez okres objęty dofinansowaniem.
  2. Pracodawca jest zobowiązany do powiadomienia WUP o istotnej zmianie okoliczności mających wpływ na wysokość wypłacanych świadczeń, np. o rezygnacji z kolejnej transzy dofinansowania lub o ustaniu stosunku pracy pracownika objętego dofinansowaniem lub o zmianie rachunku bankowego do wypłaty świadczeń albo o zamiarze wycofania złożonego wniosku.
    Korespondencję w sprawie należy kierować wyłącznie przez portal praca.gov.pl (po zalogowaniu do portalu, należy odnaleźć złożony wniosek i wybrać opcję kontynuuj korespondencję pismem w sprawie).
    W tytule należy wskazać czego dotyczy pismo, np.: wycofanie wniosku, rezygnacja z dalszej pomocy, zmiana numeru rachunku bankowego.
    Rezygnacja z dalszej pomocy dotyczy sytuacji, gdy pracodawca otrzymał już pierwszą transzę świadczeń.
    Wycofanie wniosku dotyczy sytuacji, gdy nie została jeszcze przekazana pierwsza transza świadczeń z FGŚP w oparciu o złożony przez pracodawcę wniosek.
  3. W terminie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania, pracodawca musi rozliczyć otrzymane dofinansowanie (przez portal praca.gov.pl - zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez ministra ds. pracy) i złożyć dokumenty potwierdzające wykorzystanie środków zgodnie z przeznaczeniem oraz zwrócić niewykorzystane środki.
    Zwrot środków po ww. terminie, skutkuje naliczeniem odsetek ustawowych za opóźnienie od dnia następnego po upływie 30 dni od zakończenia okresu dofinansowania do dnia wpłaty włącznie.
    Brak rozliczenia lub zwrotu niewykorzystanych środków, pomimo wezwania i wyznaczenia dodatkowego terminu na rozliczenie, wiąże się z koniecznością zwrotu całej otrzymanej pomocy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków.
    Wytyczne MRPiT oraz kalkulator dot. rozliczania wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z FGŚP znajdują się pod adresem: https://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/15gga-rozliczenie 
 
ZWROT NIEWYKORZYSTANYCH ŚRODKÓW
 
Niewykorzystane środki pracodawca zwraca na konto WUP, z którego otrzymał wsparcie, razem z rozliczeniem umowy.
Przelew związany ze zwrotem niewykorzystanej kwoty dofinansowania - wykazanej w rozliczeniu - należy opisać następująco: „rozliczenie dofinansowania, nazwa podmiotu, NIP, nr wniosku znajdujący się po oznaczeniu 30000/CV-19/xxxxxxxx".
(Przykład: rozliczenie dofinansowania, ABCDEF Sp. z o.o., NIP 777-777-77-77, wniosek 10011122)
Przelew ze zwrotem całej transzy środków należy opisać następująco: „która transza jest zwracana, nazwa podmiotu, NIP, nr wniosku znajdujący się po oznaczeniu 30000/CV-19/xxxxxxxx".
(Przykład: zwrot 2 transzy, ABCDEF Sp. z o.o., NIP 777-777-77-77, wniosek 10011122)

Załączniki

Instrukcja wypełniania kalkulatora oraz formularza rozliczeniowego 15gga
Instrukcja wypełniania kalkulatora oraz formularza rozliczeniowego 15gga.pdf 199 KB