Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Akredytowane szkolenie |
Szkolenie równoważne ze studiami podyplomowymi, dające uprawnienia do wykonywania zawodu. Instytucjami akredytującymi są Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (aktualnie 6 szkół) i Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (aktualnie
8 szkół).
|
www.parpa.pl
www.narkomania.gov.pl
[dostęp: 31.10.2018]
|
2. |
Aktywne słuchanie |
Narzędzie stosowane podczas rozmowy. Charakteryzuje się okazywaniem rozmówcy szacunku, akceptacji. Powstrzymywanie się od ocen, rad.
|
Kurcz I., Skarżyńska K. (red.): Słownik psychologii, Wyd. I. Wyd. Scholar, Warszawa 2002
|
3. |
Asertywna komunikacja |
Komunikacja oparta na postawie asertywnej, oznaczającej posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw, w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych i uległych, a także obrona własnych praw w sytuacjach społecznych.
|
Kurcz I., Skarżyńska K. (red.): Słownik psychologii, Wyd. I. Wyd. Scholar, Warszawa 2002
|
4. |
Autoanaliza, autorefleksja |
Zdolność do rozpatrywania własnych przeżyć, czynów, analiza własnych zachowań, by dostrzec często niezauważane motywy swoich działań.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz- -Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008; Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
5. |
Dda (Dorosłe dziecko alkoholika) |
To osoba, która wyrastała w rodzinie z problemem uzależnień, co w znaczny sposób wpłynęło na jej funkcjonowanie w życiu dorosłym.
|
Definicja na podstawie: Wawerska-Kus M.J.: Dzieciństwo bez dzieciństwa. Dywiz, Warszawa 2009 i Gąsior K.: Funkcjonowanie noo-psychospołeczne i problemy psychiczne dorosłych dzieci alkoholików. Difin, Warszawa 2012
|
6. |
Diagnoza nozologiczna |
Diagnoza objawowa lub kierunkowa – diagnoza potwierdzająca lub wykluczająca daną chorobę poprzez badanie występowania lub nie, jej objawów. Kryteria diagnostyczne używane w Europie, zawarte są w ICD – 10.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
Kowalik S., Brzeziński J.: Diagnoza kliniczna. W: Sęk H. (red.): Społeczna psychologia kliniczna. T. 2. Wyd. 4. PWN, Warszawa 2000
|
7. |
DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – Diagnostyczny i statystyczny podręcznik zaburzeń psychicznych ) |
Aktualna edycja klasyfikacji zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, która została opublikowana 18 maja 2013 roku.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki, na podstawie: Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Wyd. 5. Ezra Urban & Partners, Wrocław 2018
|
8. |
ICD – 10 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) |
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 – międzynarodowy system diagnozy nozologicznej używany w Europie.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.psychologia.edu.pl/slownik/id.icd-10/i.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
9. |
Interwencja terapeutyczna |
Praktyczna umiejętność odnoszenia się do treści wypowiadanych przez pacjenta/klienta w taki sposób, aby wywołać w nim refleksję i wzbudzić motywację do zmiany.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
10. |
Konstruktywna krytyka |
Rodzaj krytyki, która charakteryzuje się tym, że osoba krytykująca przedstawia lub sugeruje jednocześnie sposób lub sposoby rozwiązania problemu poddanego krytyce.
|
Król-Fijewska M.: Trening asertywności: scenariusz i wykłady. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 1993
|
11. |
Kontenerowanie emocji |
Umiejętność zawierania w sobie i mieszczenia uczuć, myśli pacjenta/klienta, przyjmując je z dobrodziejstwem inwentarza; umiejętność ta, polega na zwróceniu ich w znośnej dla pacjenta /klienta formie jako interpretacji lub innej interwencji, poprzez monitorowanie i analizę ich w sobie przez terapeutę.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podst. Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz-Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008; Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
12. |
Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii |
Instytucja, której celem jest wdrażanie i koordynowanie krajowej polityki przeciwdziałania narkomanii, ukierunkowanej na ograniczanie używania środków odurzających i substancji psychotropowych. Podstawowymi dokumentami określającymi cele, zadania oraz obszar działań administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie są: Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (tk. Dz.U. z 2019 r. poz. 852) oraz Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii wyznaczający cele i kierunki działań na kolejne lata.
|
http://www.narkomania.gov.pl/portal?id=104822
[dostęp: 31.10.2018]
|
13. |
Metapoziom rozumienia pacjenta/klienta |
Zgodnie z przedrostkiem „meta” – to wyższy, szerszy poziom rozumienia problemów pacjenta/klienta i jego funkcjonowania. W pracy psychoterapeuty chodzi o umiejętność spojrzenia na pacjenta z różnych perspektyw (narracja pacjenta, własne wrażenia i odczucia w relacji, wiedza teoretyczna i kliniczna, doświadczenie z innymi pacjentami) oraz zintegrowania tych perspektyw i sformułowania uogólnień oraz wniosków szczegółowych (synteza i analiza).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://sjp.pwn.pl/sjp/meta;2567600.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
14. |
Modalność |
Kierunek psychoterapeutyczny; uznano, że w Polsce istnieje obecnie 26 modalności, które można pogrupować w 7 większych grup w oparciu o podstawowy paradygmat teoretyczny:
- humanistyczne
- pracy poprzez ciało (body-work)
- hipnoterapeutyczne i postericksonowskie
- wywodzące się z psychoanalizy
- integratywne
- systemowe
- poznawcze i behawioralne.
|
http://www.psychoterapia-polska.org/modalnosci-czyli-kierunki-psychoterapii
[dostęp: 31.10.2018]
|
15. |
Niewerbalny komunikat |
Główne źródło informacji o emocjach i uczuciach, uzupełniające, podkreślające to, co przekazujemy za pomocą słów; komunikat niewerbalny uśmiech czy gest, ton głosu itp. Dzięki sygnałom niewerbalnym możemy wzmocnić przekaz słowny, uczynić go bardziej czytelnym dla odbiorcy.
|
Matusewicz Cz.: Komunikacja niewerbalna. „Przegląd Psychologiczny" nr 2/1979
|
16. |
Odraczanie emocji |
Umiejętność oparta na samokontroli, umożliwiająca nieuleganie impulsom i prawidłowe rozpoznanie warunków korzystnych i bezpiecznych do wyrażenia emocji, panowanie nad sobą. Umiejętność tę przypisuje się osobom dojrzałym emocjonalnie.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz- -Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008; Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
17. |
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Instytucja, która jest specjalistyczną agendą rządową (państwowa jednostka budżetowa) łączącą profesjonalną działalność usługową (szkolenia, ekspertyzy, konsultacje, opracowywanie nowych technologii oddziaływań, publikacje itp.) z zadaniami administracyjno-koordynacyjnymi (prace legislacyjne, nadzór nad lecznictwem odwykowym, interwencje, opracowywanie standardów usług, zlecanie i finansowanie zadań, prowadzenie baz danych).
|
http://www.parpa.pl/index.php/parpa-kontakt-informacje/cele-i-zadania
[dostęp: 31.10.2018]
|
18. |
Patologiczny hazard |
Uzależnienie od grania – możemy mówić o nim wtedy, gdy uprawianie hazardu staje się najważniejsze w życiu człowieka, zaczyna dominować w jego myśleniu, w uczuciach oraz w zachowaniu, powstają w związku z tym szkody, a w chwili zaprzestania grania pojawiają się objawy odstawienia (pogorszenia samopoczucia).
|
Wojewódzka B.: Diagnoza patologicznego hazardu. „Świat Problemów” nr 5/2012
|
19. |
Profilaktyka pierwszo-, drugo-, trzeciorzędowa |
Odpowiednie działania zapobiegające chorobie bądź jej skutkom adresowane do całej społeczności, grupy podwyższonego ryzyka i grupy wysokiego ryzyka.
- Profilaktyka pierwszorzędowa to działania obejmujące całą populację, w szczególności osoby młode, zanim pojawią się u nich zachowania ryzykowne związane z uzależnieniem.
- Profilaktyka drugorzędowa – działania obejmujące osoby z przyczyn osobowościowych i rodzinnych zagrożone uzależnieniem, a także takie, które podejrzewamy lub, o których wiemy, że mają kontakty z narkotykami lub alkoholem.
- Profilaktyka trzeciorzędowa to leczenie i wsparcie procesu terapeutycznego.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://bip.wco.pl/?cid=18
[dostęp: 31.10.2018]
|
20. |
Psychoedukacja |
Podstawowa edukacja w zakresie zaburzeń psychicznych i emocjonalnych, np. uświadamianie pacjentowi/klientowi i jego rodzinie, bliskim, czym jest choroba, na czym polega, jak sobie z nią radzić itd. Psychoedukacja jest ważnym elementem leczenia zaburzeń psychicznych, w swej zaawansowanej formie obejmuje również uczenie rodziny pacjenta/klienta pewnych umiejętności, sprzyjających jego powrotowi do zdrowia (np. radzenie sobie ze stresem, wiedza o lekach i ich podawaniu itp.).
|
http://www.psychologia.net.pl/slownik.php?level=193
[dostęp: 31.10.2018]
|
21. |
Psychoterapia |
Forma oddziaływań psychospołecznych, która ma na celu korektę zaburzeń przeżywania i zachowania, ma usunąć objawy i przyczyny choroby, w tym cechy osobowości powodujące zaburzenia przeżywania. Oddziaływania te, wpływające na stan czynnościowy narządów, przeżywanie i zachowanie poprzez zmianę procesów psychicznych chorego, są wywierane w relacji interpersonalnej między dwoma osobami lub w grupie, w której psychoterapeuta równocześnie leczy kilka osób.
|
Czabała J. C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2010
|
22. |
Reaktywność temperamentalna |
Tendencja do intensywnego reagowania na bodźce wywołujące emocje, wyrażająca się w dużej wrażliwości i niskiej odporności emocjonalnej.
Jedna z sześciu cech temperamentu wyodrębnionych przez Bogdana Zawadzkiego i Jana Strelaua. W zawodzie specjalisty terapii uzależnień pożądana jest niska reaktywność.
|
Strelau J.: Temperament jako regulator zachowania:
z perspektywy półwiecza badań. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
|
23. |
Substancja psychoaktywna |
Substancja chemiczna (związek chemiczny) oddziałująca na ośrodkowy układ nerwowy przez bezpośredni wpływ na funkcje mózgu, czego efektem są czasowe zmiany postrzegania, nastroju, świadomości i zachowania.
|
www.narkomania.gov.pl
[dostęp: 31.10.2018]
|
24. |
Superwizja |
Formalny proces profesjonalnego wsparcia psychoterapeuty, zapewniający stały rozwój jego umiejętności i postaw, podnoszący efektywność praktyki terapeutycznej dający lepsze zrozumienie pacjenta/klienta oraz systemów, w jakich funkcjonuje. Jest realizowany poprzez interaktywną refleksję, konstruktywną ewaluację oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Ma formę regularnych spotkań indywidualnych lub grupowych.
Superwizja prowadzona jest przez superwizora (specjalistę posiadającego wieloletnie doświadczenie i mającego przygotowanie do prowadzenia procesów superwizyjnych).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podst. Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz- -Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008; Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
25. |
Uzależnienie |
Nabyty stan zaburzenia zdrowia psychicznego i fizycznego, który charakteryzuje się okresowym lub stałym przymusem wykonywania określonej czynności lub zażywania psychoaktywnej substancji chemicznej. Termin „uzależnienie” jest stosowany m.in. w odniesieniu do takich zaburzeń psychicznych, jak uzależnienie od narkotyków (narkomanii), leków (lekomanii), alkoholu (alkoholizmu), czy papierosów. W szerszym rozumieniu termin „uzależnienie” stosowany także w odniesieniu do wielu innych przymusowych zachowań patrz: uzależnienie behawioralne (np. od gier komputerowych.
|
Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z.: Integracyjna psychoterapia uzależnień – teoria i praktyka. IPZ PTP, Warszawa 2006
|
26. |
Uzależnienie behawioralne |
Termin stosowany w odniesieniu do wielu przymusowych zachowań, m.in. kompulsywnych zakupów, oglądania telewizji, seksu, masturbacji, korzystania z gier hazardowych lub komputerowych, czy też nadmiarowego korzystania z internetu. Współczesna psychologia traktuje pojęcie „uzależnienie” szeroko i zakłada, że może ono obejmować także inne czynności, nad wykonywaniem których dana osoba utraciła kontrolę.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
Rowicka M.: Uzależnienia behawioralne. Terapia i profilaktyka. Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2015
|
27. |
Werbalny komunikat |
Przekaz słowny – mowa, która jest najbardziej złożonym, subtelnym i specyficznie ludzkim środkiem porozumiewania się. Słowa i ich znaczenia są podstawowym sposobem porozumiewania się.
|
Matusewicz Cz.: Komunikacja niewerbalna. „Przegląd Psychologiczny" nr 2/1979
|
28. |
Współuzależnienie |
Zespół nieprawidłowego przystosowania się do sytuacji problemowej. Koncentrując się na szukaniu sposobu ograniczenia uzależnienia partnera, osoba współuzależniona nieświadomie przejmuje odpowiedzialność i kontrolę za jego funkcjonowanie. Nie jest to choroba. U części osób współuzależnionych rozpoznaje się ostrą reakcję na stres, zaburzenia stresowe pourazowe lub zaburzenia adaptacyjne. Współuzależnienie diagnozuje się wyłącznie u osób dorosłych, które formalnie mogą wybrać inną drogę poradzenia sobie z problemem uzależnieniem od alkoholu partnera.
|
http://www.parpa.pl/index.php/rodzina-dzieci/wspoluzaleznienie
[dostęp: 31.10.2018]
|
29. |
Wydolność temperamentalna |
Inaczej wytrzymałość emocjonalna – jedna z sześciu cech temperamentu wyodrębnionych przez Bogdana Zawadzkiego i Jana Strelaua. W zawodzie specjalisty terapii uzależnień pożądana jest wysoka wydolność. Składają się na nią umiejętność odraczania emocji, opanowanie i kontrola impulsów (samokontrola).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
Strelau J.: Temperament jako regulator zachowania: z perspektywy półwiecza badań. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
|
30. |
Wypalenie zawodowe |
Stan występujący, gdy praca przestaje dawać satysfakcję, pracownik przestaje się rozwijać zawodowo, czuje się przepracowany i niezadowolony z wykonywanego zajęcia, które niegdyś sprawiało mu przyjemność. Jest to wynik stresu występującego na skutek przepracowania. Występuje najczęściej w zawodach wymagających intensywnych kontaktów z ludźmi, wśród psychologów, pedagogów, lekarzy, kierowców autobusu, nauczycieli, pielęgniarek i innych.
|
Tucholska S.: Christiny Maslach koncepcja wypalenia zawodowego: etapy rozwoju. „Przegląd Psychologiczny” nr 3/ 2001
|
31. |
Wywiad kliniczny |
Inaczej anamneza, wywiad anamnestyczny. Rozmowa prowadzona z pacjentem/klienta w celu pozyskanie informacji o nim i jego zaburzeniach. Ma miejsce w procesie diagnozy, dotyczy: okoliczności w jakich pojawił się po raz pierwszy objaw lub objawy zaburzenia, ich nasilenie i zmiany przebiegu, aktualnej sytuacji chorego oraz jego przeszłości, motywacji do zgłoszenia się i podjęcia psychoterapii lub leczenia w ogóle.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podst. Krejtz K., Stemplewska-Żakowicz K.: Wywiad psychologiczny w różnych kontekstach praktycznych. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 2009
|
32. |
Zebranie kliniczne |
Spotkanie zespołu terapeutycznego, odbywające się regularnie, mające na celu omówienie bieżącej pracy z pacjentami/klienta w kontekście diagnozy, monitorowania procesu terapeutycznego, warunków organizacyjnych i merytorycznych pracy z pacjentami/klienta.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podst. Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz-Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008
|