Опубліковувач

Dni Otwarte to największe wydarzenie związane z Funduszami Europejskimi w Polsce. Odbywa się w ramach międzynarodowej kampanii #EUinmyregion, która pokazuje, jak wiele przedsięwzięć udało się zrealizować dzięki Funduszom Europejskim. To świetna okazja by wypromować projekt i pochwalić się swoim sukcesem. W tym roku, w dniach 12-14 maja, odbędzie się jubileuszowa, dziesiąta edycja akcji.
Zapraszamy do włączenia się w organizację Dni Otwartych poprzez pokazanie Państwa projektów. Cenne są takie inicjatywy jak: otwarcie miejsc projektu dla zwiedzających, udostępnienie bezpłatnie lub ze zniżką swojej oferty. Mile widziane będą wykłady, warsztaty, pikniki, spotkania, prelekcje. Wszystkie wydarzenia odbywające się w ramach Dni Otwartych, zostaną przedstawione na stronie dniotwarte.eu. Do udziału w akcji zachęcać będzie kampania promocyjna w ogólnopolskich i regionalnych mediach.
Jak zgłosić wydarzenie?
Na stronie https://dniotwarte.eu/dolacz-do-nas-formularz aktywny jest już formularz rejestracyjny. W panelu Beneficjenta znajdują się podpowiedzi, jak go wypełnić. Aby skorzystać z poradnika, trzeba założyć konto. W panelu znajdują się m.in. logo akcji, szablony materiałów oraz informacje o tym, jak prawidłowo opisać wydarzenie. Zgłoszenie do DOFE nadal jest możliwe bez konieczności zakładania konta i logowania.
Ważne! Tegoroczne DOFE odbędzie się jedynie stacjonarnie, a termin rejestracji upływa 31 marca 2023 r.
Świętujmy wspólnie 10. edycję DOFE 2023!
Zapraszamy do kontaktu (nr tel. 85 74 97 247,  e-mail: informacja.efs@wup.wrotapodlasia.pl).
Miło nam Państwa poinformować, że została uruchomiona strona poświęcona efektom projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich.
To historie ludzi, miejsc, wielkich inwestycji i małych przedsięwzięć, od morza po Tatry.  Zachęcamy do zapoznania się z nowym blogiem FunduszoweStory

Najczęściej popełniane uchybienia, nieprawidłowości i nadużycia finansowe w projektach współfinansowanych z EFS (kontrole IP WUP)


1. Ustawa Pzp / zasada konkurencyjności / rozeznanie rynku
  • nieprawidłowe szacowanie wartości zamówienia, skutkujące brakiem udzielenia zamówienia zgodnie z odpowiednim trybem, pomimo przekroczenia progów pzp / zasady konkurencyjności
  • faktura wystawiona przez inny podmiot (powiązany) niż ten, który wygrał postępowanie i z którym podpisano umowę
  • termin składania ofert – niepełne 7 lub 14 dni (liczy się od dnia po publikacji ogłoszenia do końca dnia siódmego / czternastego)
  • brak opisu w zapytaniu ofertowym, dot. sposobu oceny ofert pod kątem przyznania punktów za spełnienie danego kryterium, co mogło mieć wpływ na ilość i jakość złożonych ofert
  • niepełne wywiązanie się wykonawcy z podpisanej umowy
  • nieprawidłowe unieważnienie prowadzonego postępowania
Inne wrażliwe obszary to:
- określenie przedmiotu zamówienia;
- definiowanie warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert, które nie będą dyskryminowały potencjalnych wykonawców;
- udzielanie zamówień w częściach;
- stosowanie aspektów społecznych;
- publikacja ogłoszeń o zamówieniu, w tym baza konkurencyjności;
- wyłączenia ze stosowania trybów pzp i zasady konkurencyjności;
- wybór wykonawcy i podpisanie umowy.

Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi materiałami informacyjnymi:
Zamówienia udzielane w ramach projektów. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014–2020
Materiał informacyjny dotyczący stosowania zasady konkurencyjności oraz rozeznania rynku w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020

2. Projekty rozliczane metodami uproszczonymi
  • brak wykonania usług / dostaw zaplanowanych we Wniosku o dofinansowanie lub ich realizacja po zaplanowanym terminie (np. pod koniec realizacji projektu)
  • brak posiadania części dokumentów mających potwierdzać rozliczenie kwot ryczałtowych / stawek jednostkowych
  • nieprawidłowe sporządzane IPD, niezgodnie ze standardem, możliwość zakwestionowania stawki jednostkowej
  • nieprzestrzeganie zapisów Wytycznych w obszarze rynku pracy (np. brak wypłacenia stypendium szkoleniowego – nie musi być to zapisanie we Wniosku o dofinansowanie)
Materiał informacyjny dotyczący stosowania kwot ryczałtowych w projektach Programu Wiedza Edukacja Rozwój

3. Koszty pośrednie
  • brak lub niepełne wykonanie działań finansowanych z kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem – możliwa korekta finansowa
Materiał informacyjny dotyczący kosztów pośrednich projektu Programu Wiedza Edukacja Rozwój

4. Personel
  • brak wymaganych dokumentów potwierdzających pracę personelu projektu
  • brak kwalifikacji / brak dokumentów potwierdzających kwalifikacje / kompetencje kadry projektu, określonych w Wniosku o dofinansowanie
  • zatrudnienie na umowę zlecenie osoby do projektu, która jest jednocześnie pracownikiem beneficjenta
Materiał informacyjny dotyczący rozliczania kosztów zaangażowania personelu projektu Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

5. Uczestnicy
  • niekwalifikowalność uczestników – brak spełnienia wymogów grupy docelowej określonej w dokumentach programowych, w tym regulaminie konkursu
  • brak lub niepełne poinformowanie uczestników o przysługującym im wsparciu w projekcie (koszty dojazdu, stypendium)
  • składanie nieprawdziwych oświadczeń przez uczestników
Materiał informacyjny dotyczący kwalifikowalności uczestników projektu Programu Wiedza Edukacja Rozwój

6. Realizacja form wsparcia
  • brak właściwego oznakowania miejsca i dokumentów
  • brak lub niedostateczny monitoring realizacji form wsparcia przez beneficjenta
  • brak lub niepełne wykonanie usług przewidzianych dla uczestników projektu
  • HARMONOGRAMY realizacji form wsparcia – brak lub niepełne / nieaktualne
 7. RODO
  • brak dokumentów wymaganych zgodnie z RODO (polityka, rejestr czynności, szacowanie ryzyka)
  • brak przekazania do WUP informacji o zamiarze / o powierzeniu przetwarzania danych osobowych podmiotom trzecim
  • powierzenie przetwarzania danych osobowych innym podmiotom, bez zawarcia stosownej umowy i spełnienia wymogów określonych przez Umowę / OWU/ Porozumienie (PUP nie; staże też!)
  • pozyskiwanie w projekcie danych osobowych (uczestników i innych) nie objętych zakresem przetwarzania danych w danym programie (np. numery dowodów osobistych)
  • przekazywanie Zespołowi kontrolującemu lub poprzez SL opiekunowi projektu danych wykraczających poza program (np. wyciągi bankowe zawierające dane innych osób, niż te w projekcie)
Przewodnik po danych osobowych w projektach PO WER dla Wnioskodawców i Beneficjentów
Przewodnik po danych osobowych w projektach RPOWP 2014-2020 dla Wnioskodawców i Beneficjentów

8. Nieprawidłowości / uchybienia różne
  • realizacja projektu w sposób istotnie niezgodny z Umową i Wnioskiem – rozwiązanie umowy
  • zakupy dokonane przed terminem realizacji projektu, określonym we Wniosku o dofinansowanie; mogą być przed zawarciem umowy, ale nie przed rozpoczęciem projektu
  • przedstawienie wydatków nie dotyczących realizacji projektu, np. dot. cateringu dla dzieci w żłobku / przedszkolu z działalności komercyjnej beneficjenta
  • brak stosowania zapisów wytycznych określonych w dokumentacji konkursowej (np. Wytycznych w obszarze rynku pracy / edukacji)
  • pobieranie dotacji budżetowej na bieżące funkcjonowanie nowych miejsc w przedszkolu finansowanych z projektu, pomimo wyraźnego zakazu w Wytycznych i dokumentacji konkursowej
  • brak osiągnięcia / zachowania kryterium w projekcie, np. brak prowadzenia biura projektu na terenie woj. podlaskiego
  • brak osiągnięcia w pełni wskaźników w projekcie (zawinione / niezawinione – reguła proporcjonalności)
  • umowy podpisywane przez PUP – brak informacji o możliwości kontroli danej formy wsparcia przez podmioty inne niż PUP, w tym IP WUP

Błędy i nieprawidłowości oraz ich skutki wynikające z istotnych ustaleń audytów
i kontroli Instytucji Audytowej, dot. przede wszystkim EFS, w podziale na obszary tematyczne.

 
Najnowsze błędy i nieprawidłowości za rok obrachunkowy 2020/2021
 
Zamówienia publiczne (PZP, zasada konkurencyjności, rozeznanie rynku)
  • W postępowaniu dotyczącym dokonania dostawy urządzenia kamery termowizyjnej zamawiający postawił warunek: „Zamawiający wymaga ponadto, aby legalność zakupu sprzętu i oprogramowania była potwierdzona w formie pisemnej przez przedstawicielstwo producenta w kraju". Powyższe narusza zapisy Wytycznych kwalifikowalności. Nie można formułować warunków przewyższających wymagania wystarczające do należytego wykonania zamówienia. Wymaganie od wykonawcy, aby legalność zakupu sprzętu była potwierdzona w formie pisemnej przez przedstawicielstwo producenta w kraju dyskryminuje potencjalnych wykonawców, którzy przedstawicielstwa w kraju nie posiadają. Nałożono korektę w wysokości 10%.
Uczestnicy
  • Uczestnicy szkoleń zrealizowanych w ramach Projektu otrzymali na własność urządzenia elektroniczne – laptopy służące początkowo do celów realizacji szkolenia. Powyższe jest niezgodne z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze przystosowania przedsiębiorców i pracowników do zmian na lata 2014-2020 oraz Regulaminu uczestnictwa i rekrutacji w projekcie, tj. koszt laptopów przekazanych na własność stanowi koszt niezwiązany bezpośrednio z usługą szkoleniową. Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne.
  • Naruszono zapisy Regulaminu rekrutacji i udziału w projekcie (w powiązaniu z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków) zabraniające udzielenia wsparcia w ramach Projektu osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne.
  • Z analizy przedstawionej dokumentacji rekrutacyjnej wynika, że nie wszyscy uczestnicy złożyli własnoręczny podpis. Formularz rekrutacyjny, deklaracja uczestnictwa w projekcie, oświadczenie uczestnika projektu i wniosek o przyznanie bonu szkoleniowego nie zostały podpisane własnoręcznie przez uczestniczkę projektu K.K, co stanowi niezgodność z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie oraz stanowi podejrzenie popełnienia przestępstwa w związku z art. 207 § 1 Kodeksu karnego. Zgodnie z postanowieniem Prokuratury Rejonowej o umorzeniu dochodzenia w w/w sprawie wskazano, że podstawą umorzenia jest znikoma społeczna szkodliwość czynu, nie zaś brak jego popełnienia, co skutkuje niekwalifikowalnością wydatków.
Personel projektu
  • Beneficjent zawarł porozumienia o współpracy z dwiema osobami (wolontariuszami) na pełnienie funkcji obserwatora prac Komisji Oceny Wniosków. Wydatki z tytułu zaangażowania obserwatorów w celu uwiarygodnienia wyników prac Komisji Oceny Wniosków nie spełniają warunków w zakresie kwalifikowalności zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności. W realizowanym projekcie prawidłowa ocena wniosków złożonych przez uczestników powinna być zapewniona przez właściwy dobór członków Komisji Oceny Wniosków, a nie przez obserwatorów ich pracy.
Inne nieprawidłowości / uchybienia, skutkujące wydatkami niekwalifikowalnymi
  • Przedsiębiorca korzystający z dofinansowania kosztów prowadzenia działalności zgodnie z art. 15zzc ustawy COVID, nie osiągnął spadku obrotów przewidzianego w art. 15zzc ust. 3 w/w ustawy (ani w wielkości wskazanej we wniosku, ani w wielkości najniższego progu przewidzianego ustawą), co potwierdzają przekazane przez przedsiębiorcę skany Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne.
  • Beneficjent podpisał umowę na usługi cateringowe dla poszczególnych uczestników CIS. Odbioru zleconych usług dokonano protokołami odbioru zamówienia dołączonymi do faktur VAT. Ustalono, że w wystawianych fakturach za catering nie uwzględniano nieobecności uczestników (np. przebywających na zwolnieniach lekarskich, urlopach), a tym samym zamówiono nieadekwatną ilość obiadów do liczby uczestników projektu (liczba posiłków przewyższała liczbę uczestników). Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne.
  • Partner Projektu zatrudniający doradców oceniających merytorycznie wnioski uczestników Projektu o przyznanie bonów na szkolenia dotyczące firmy szkoleniowej nie zapewnił zasad mogących świadczyć o braku konfliktu interesów pomiędzy w/w instytucją szkoleniową, a oceniającymi doradcami zatrudnionymi przez w/w Partnera. Na podstawie zebranych danych stwierdzono, iż istniały powiązania osobowe (mąż-żona) oraz finansowe (otrzymywanie wynagrodzenia przez oceniających od w/w firmy szkoleniowej), które skutkowały konfliktem interesów. Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne.
  • W trakcie audytu ustalono, że beneficjent we wnioskach o płatność dokonał rozliczenia wydatków w kwocie wyższej niż wynikało to z przekazanych audytorom dokumentów potwierdzających rozliczenie otrzymanego dofinansowania przez przedsiębiorców. Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne.
  • Beneficjent we wnioskach o płatność rozliczył wydatki stanowiące dofinansowanie udzielone dla 4 przedsiębiorców w oparciu o art. 15zzb ustawy COVID-19, którzy złożyli we wnioskach o przyznanie dofinansowania, oświadczenia o niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r. niezgodne ze stanem faktycznym, nie spełniając jednocześnie warunku określonego w art. 15 zzb ust. 10 pkt 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r., o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
  • Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne dot. wsparcia COVID-19, w wyniku weryfikacji dokumentacji źródłowej przedsiębiorców (błędy w kalkulatorach, nieprawdziwe oświadczenia)
Błędy i nieprawidłowości za rok obrachunkowy 2019/2020
 
Zamówienia publiczne (PZP, zasada konkurencyjności, rozeznanie rynku)
  • W trakcie audytu ustalono, że Partner Wiodący w przeprowadzonym postępowaniu przetargowym pn. Przygotowanie i udostępnienie multimedialnych zasobów wspierających proces doradztwa zawodowego określił warunki udziału w postępowaniu (w odniesieniu do drugiej części zamówienia) dotyczące sytuacji ekonomicznej i finansowej w sposób nieproporcjonalny w stosunku do wartości przedmiotu zamówienia.
  • Ustalono, że w przypadku postępowania przeprowadzonego w trybie zasady konkurencyjności, poniżej progów UE na Zakup usługi przeprowadzenia kursu typu „refreshment training" zamawiający w załączniku A do ogłoszenia o zamówieniu (Opis przedmiotu zamówienia) postawił nadmierne warunki, zgodnie z którymi: Szkoła w której odbędzie się kurs musi: posiadać długi staż na rynku edukacyjnym, co gwarantuje bogate doświadczenie firmy w organizacji i prowadzeniu szkoleń (min. 20 lat), prowadzić szkolenia dla nauczycieli na całym świecie, zatrudniać trenerów będących autorami podręczników. Powyższe jest niezgodne z Wytycznymi kwalifikowalności. Nie można formułować warunków przewyższających wymagania wystarczające do należytego wykonania zamówienia". Postawienie takich warunków udziału w postępowaniu stanowi naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Nałożono korektę w wysokości 10%.
  • Stwierdzono wybór wykonawcy nie spełniającego wymogów przedmiotu zamówienia, co skutkowało nałożeniem 25% korekty.
  • W postępowaniu zostały określone zbyt wygórowane warunki udziału w stosunku do konsorcjów. Nałożono korektę w wysokości 10%.
  • Nie zachowanie należytej staranności przy szacowaniu przedmiotu zamówienia i w konsekwencji udzielenie zamówienia bez zastosowania procedury rozeznania rynku, co skutkowało uznaniem wydatku za niekwalifikowalny.
  • Stwierdzono zastosowanie przez zamawiającego w zapytaniach ofertowych w ramach projektu bardziej restrykcyjnych zapisów odnośnie warunków nakładania kar umownych niż w zamówieniach stosowanych u tego zamawiającego. Nałożono korektę w wysokości 5%.
Inne nieprawidłowości / uchybienia, skutkujące wydatkami niekwalifikowalnymi
  • W trakcie audytu ustalono, że w ramach projektu do rozliczenia transz środków przez trzech realizatorów programu pilotażowego przedłożone zostały świadczenia powyżej dopuszczalnej maksymalnej liczby produktów możliwych do rozliczenia. Przypadki 2- lub 3-krotnego (zamiast 1-krotnego) rozliczenia świadczenia bilansowego zostały stwierdzone w odniesieniu do 97 świadczeniobiorców/pacjentów. Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne.
  • Stwierdzono wydatki niekwalifikowalne powstałe w wyniku zawyżenia rozliczenia faktury za zakup banerów reklamowych w ramach umowy na podjęcie działalności gospodarczej.
  • Stwierdzono podwójne finansowanie wydatków poprzez sfinansowanie wkładu własnego w projekcie dotacyjnym oraz przedłożenie do refundacji w tym projekcie kosztów kwalifikowalnych sfinansowanych z pożyczki, w której kapitał pochodzi.
  • Stwierdzono, iż poniesione wydatki kwalifikowalne przekraczają maksymalny limit określony w Regulaminie konkursu. Uznano za niekwalifikowalne wydatki poniesione ponad limit.
Błędy i nieprawidłowości za poprzednie lata obrachunkowe
 
Zamówienia publiczne (PZP, zasada konkurencyjności)
  • Beneficjent dokonał zmiany terminu wykonania zamówienia dot. realizacji kursów zawodowych, co stanowiło istotną zmianę postanowień umowy i miało wpływ na warunki konkurencji w postępowaniu przeprowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, co skutkowało nałożeniem korekty na poziomie 25%.
  • Beneficjent nierówno potraktował uczestników postępowania na przeprowadzenie szkoleń dla osób bezrobotnych odrzucając ofertę wykonawcy z powodu niepełnej kalkulacji kosztów szkolenia i nie wzywając go do złożenia wyjaśnień i poprawienia oferty,  co skutkowało nałożeniem korekty na poziomie 5 %.
  • Beneficjent nie dokonał łącznego oszacowania wartości szkoleń indywidualnych i  grupowych o takim samym zakresie, przewidzianych w rocznym planie szkoleń, co skutkowało niezastosowaniem właściwej procedury przetargowej. Beneficjent do szkoleń grupowych przeprowadził postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, natomiast wyboru ofert szkoleń indywidualnych o podobnym zakresie jak szkolenia grupowe, dokonał na podstawie rozeznania rynku, a nie w trybie przetargu nieograniczonego, co skutkowało nałożeniem korekty na poziomie 25% na wartość podpisanych umów z wykonawcami szkoleń indywidualnych.
  • Opis przedmiotu zamówienia został przygotowany w sposób nieprecyzyjny i bez uwzględnienia wszystkich wymagań prawnych.
  • Ustalenie w postępowaniu o zamówienie publiczne warunku ograniczającego jednakowy dostęp do zamówienia potencjalnym wykonawcom, poprzez wykazanie doświadczenia w konkretnym zakresie.
  • W zapytaniu ofertowym opublikowanym m.in. w Bazie konkurencyjności Zamawiający postawił wykonawcy m.in. warunek dysponowania osobą posiadającą określone uprawnienia oraz posiadającą co najmniej 2 lata doświadczenia zawodowego w kierowaniu robotami w wymaganej specjalności. Na etapie realizacji zamówienia robotami kierowała osoba posiadająca roczne doświadczenie  zawodowe. Dopuszczenie przez zamawiającego osoby o mniejszym doświadczeniu spowodowało, iż ww. osoba nie spełniała wymagań określonych z zapytaniu ofertowym. Powyższe stanowi naruszenie zasady konkurencyjności, skutkujące nałożeniem 5 % korekty na zamówienie.
  • Wykonawca na etapie podpisywania umowy dokonał zmiany osoby uczestniczącej
    w realizacji zamówienia, pełniącej funkcję kierownika budowy, która nie spełniała warunku udziału w postępowaniu. Sformułowanie warunków przewyższających wymagania, wystarczające do należytego wykonania zamówienia stanowi naruszenie zasady konkurencyjności  określonej Wytycznych kwalifikowalności. Wymaganie co najmniej 2 lat doświadczenia w kierowaniu robotami w wymaganej specjalności, mogło ograniczyć krąg wykonawców zamówienia, którzy mogliby dysponować osobami z krótszym doświadczeniem - nałożono 5% korektę.
  • W ogłoszeniu o zamówieniu na dostawę sprzętu opublikowanym w Bazie konkurencyjności w zapytaniu ofertowym Beneficjent określił zbyt wygórowane warunki wymagane od wykonawcy w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia, co mogło spowodować ograniczenie kręgu potencjalnych dostawców. Za spełnienie warunku Zamawiający uznał wykonanie przez wykonawcę w okresie 2015 r. - 2017 r. dostawy co najmniej 5 sztuk sprzętu będącego przedmiotem zamówienia lub podobnego oraz funkcjonowanie na rynku firmy dostawcy od co najmniej 5 lat. Nałożono 5% korektę.
  • Beneficjent w ramach opisu zawartego w specyfikacji przedmiotu zamówienia, będącego załącznikiem do zapytania ofertowego dot. zakupu i montażu urządzenia zawarł dyskryminujący warunek „Serwis i instalacja musi być wykonana przez certyfikowany zespół serwisowy, zlokalizowany na terenie Polski". Nałożono 5% korektę.
  • Zamawiający udzielił zamówienia wykonawcy, który nie potwierdził spełnienia warunków udziału w postępowaniu, bez uprzedniego zwrócenia się o uzupełnienie dokumentów w zakresie posiadania polisy ubezpieczeniowej, co stanowi naruszenie
    art. 26 ust. 3, art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp. Nałożono 5% korektę.
  • Beneficjent w ramach postępowania prowadzonego z zastosowaniem ustawy Pzp przedłużył termin realizacji zamówienia bez uwzględnienia warunków wskazanych
    w przepisach i umowie, czym naruszył art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. Nałożono 25% korektę.
  • W ramach postępowania zrealizowanego  w procedurze zamówień publicznych powyżej progów UE, Zamawiający postawił nadmierne warunki udziału w postępowaniu w zakresie dotyczącym zdolności technicznej lub zawodowej wykonawcy w stosunku do przedmiotu zamówienia, co stanowi naruszenie art. 22 ust. 1 a ustawy Pzp. Warunek dotyczył posiadania 5 lat doświadczenia w pełnieniu funkcji kierownika budowy, licząc od daty uzyskania uprawnień -  w realizacji umowy uczestniczyła natomiast osoba, która takiego warunku nie spełniała. Nałożono 5% korektę.
  • W postępowaniu dot. wykonania usługi doradcy zawodowego prowadzonym
    w procedurze przetargu nieograniczonego, Zamawiający w SIWZ zawarł warunek pozbawiający wykonawcę będącego osobą fizyczną możliwości powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy. Zamawiający określił obowiązek osobistego wykonania całości przedmiotu zamówienia przez osoby fizyczne, nie wskazując kluczowych części zamówienia zastrzeżonych do osobistego wykonania, do czego był uprawniony na mocy art. 36a ust. 2 ustawy Pzp. Takie sformułowanie w zakresie podwykonawstwa ogranicza prawo wykonawców – osób fizycznych, o którym mowa w art. 36a ustawy Pzp oraz prowadzi do uprzywilejowania podmiotów nie będących osobami fizycznymi. W odniesieniu do ww. warunku w postępowaniu zostało ograniczone podwykonawstwo oraz naruszona została zasada równego traktowania potencjalnych oferentów, czym naruszono art. 7 ust 1 oraz art. 36a ust. 1-2 ustawy Pzp. Nałożono 5% korektę.
  • W ogłoszeniu o zamówieniu opublikowanym przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej w rozdziale dot. okresu obowiązywania zamówienia Zamawiający wskazał datę 31.12.2028 r., natomiast w SIWZ jako termin wykonania zamówienia Zamawiający wskazał 31.12.2029 r., z zastrzeżeniem tych postanowień, które ze względu na swój cel obowiązują także po zakończeniu obowiązywania umowy. Powyższe jest sprzeczne z zasadami konkurencyjności i równego traktowania potencjalnych oferentów. Nałożono 5% korektę.
Uczestnicy
  • Uznano za wydatek niekwalifikowalny koszt badań lekarskich uczestniczki, która zrezygnowała z udziału w projekcie z przyczyn ekonomicznych (utrata prawa do zasiłków socjalnych w związku z udziałem w projekcie). Zgodnie z rozdziałem 6.2 pkt 3 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFA oraz FS na lata 2014-2020 (wersja z 19.09.2016r.) poniesiony wydatek powinien być m.in. niezbędny do realizacji celów projektu i być poniesiony w związku z realizacją projektu.  Poniesiony wydatek na osobę, która zrezygnowała z udziału w projekcie (nie zrealizowała zakładanego w projekcie celu) uznany został za niekwalifikowalny.
  • Dokumenty zgłoszeniowe uczestników projektu wpłynęły po terminie rekrutacji i nie zawierały wymaganych podpisów uczestników.
  • Brak przejrzystości w dokumentacji dot. przebiegu stażu, tj. w dzienniku stażu brak zatwierdzenia przez eksperta ds. organizacji projektu oraz brak potwierdzenia przez uczestnika, iż pełny zakres stażu został zrealizowany.
  • Realizacja staży odbyła się w niepełnym wymiarze godzin i w niektórych przypadkach, stażyści pracowali w dni ustawowo wolne od pracy oraz w godzinach nadliczbowych, co było niezgodne z warunkami podpisanych umów o organizację staży.
  • Brak wypłaty uczestnikowi wynagrodzenia za staż, co było niezgodne z warunkami podpisanej umowy o organizację stażu.
  • Koszty dojazdu na staż były wypłacone w wyższej kwocie niż założono w umowie o dofinansowanie projektu.
Podatek VAT
  • Niektórzy z uczestników, którzy otrzymali jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej oraz przedsiębiorcy korzystający z refundacji kosztów doposażenia/wyposażenia stanowiska pracy, skorzystali z odliczenia podatku VAT i nie dokonali zwrotu podatku VAT na konto PUP lub dokonali zwrotu podatku VAT na konto PUP po upływie terminów zwrotu wynikających z zapisów umów zawartych z PUP. Wysokość podatku VAT uznana została za wydatki za niekwalifikowalne.
Inne nieprawidłowości / uchybienia, skutkujące wydatkami niekwalifikowalnymi
- zakupy towarów i usług dokonane w ramach projektu były zawyżone w stosunku do stawek rynkowych określonych przez IP/IZ, bez wystarczającego uzasadnienia dokonanego zakupu,
- Beneficjent zaplanował w budżecie projektu wyposażenie biura w meble pod zabudowę do dwóch pomieszczeń, które wynajmuje; powyższy wydatek biorąc pod uwagę fakt, iż Beneficjent nie jest właścicielem pomieszczeń, w których meble zostały zamontowane, nie spełnił wymogu racjonalności,
- wydatki kwalifikowalne projektu nie zostały pomniejszone o wygenerowany w ramach projektu dochód,
- zawyżona wartość wkładu własnego, bez wskazania uzasadnionych podstaw do jego wyliczenia,
- w zakresie wydatków na usługi szkoleniowe stwierdzono, iż terminy szkoleń pokrywały się, wskazując na niemożność ich przeprowadzenia przez tą samą osobę w różnych miejscach i w tym samym czasie,
- dostawa materiałów eksploatacyjnych dla uczestników staży została zrealizowana odmiennie niż przewidziano w zapytaniu ofertowym, ofercie i samej umowie; ponadto ustalono, iż materiały te nie były dostarczone uczestnikom w trakcie  trwania staży, tym samym poniesiony wydatek nie był niezbędny do realizacji celów projektu i nie został poniesiony w związku z jego realizacją,
- naruszenie przejrzystości poniesienia wydatku na zakup odzieży roboczej dla stażystów oraz niespełnienia warunku niezbędności wydatku (towar został dostarczony stażystom po odbyciu przez nich stażu),
- błędne wyliczenia stypendium szkoleniowego wypłacanego uczestnikom szkoleń,
- w ramach otrzymanej pożyczki na wsparcie rozwoju przedsiębiorstw realizujących inwestycje na terenie województwa podlaskiego Beneficjent zakupił i zainstalował urządzenia na terenie innego województwa niż obejmowała umowa.

 

Szanowni Państwo,

informujemy, iż Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego prowadzi obecnie konsultacje społeczne projektu programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego na lata 2021-2027, które potrwają do 29 grudnia 2021 r.

W dniu 25 listopada odbyła się konferencja otwierająca konsultacje, podczas której zostały zaprezentowane założenia dokumentu.

Projekt programu oraz prezentacja z konferencji dostępny jest pod linkiem:

Projekt programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego na lata 2021-2027 - Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (wrotapodlasia.pl).

Jednocześnie zachęcamy do wzięcia udziału w wysłuchaniu publicznym dotyczącym ww. programu, które odbędzie się 6 grudnia 2021 r. w formule online, podczas którego można wyrazić swoją opinię lub zadać pytania dotyczące projektu programu.

Szczegóły wydarzenia dostępne pod linkiem:
Wysłuchania publiczne - Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (wrotapodlasia.pl)
 

Fundusze Europejskie, z których Województwo Podlaskie skorzystało i korzysta, znacząco wpłynęły na rozwój społeczno-gospodarczy naszego regionu. Pozytywne zmiany zauważalne są w wielu obszarach i aspektach życia nas wszystkich.

Zapraszamy do obejrzenia krótkich materiałów filmowych, pokazujących mnogość, wszechstronność i różnorodność efektów projektów realizowanych z Programu Wiedza Edukacja Rozwój w latach 2014-2020 .

Fundusze Europejskie pomagają młodym mieszkańcom województwa podlaskiego w założeniu własnej firmy
Fundusze Europejskie pomagają w łagodzeniu skutków pandemii COVID 19 w Województwie Podlaskim
Fundusze Europejskie pomagają w rozwoju zawodowym młodych mieszkańców województwa podlaskiego

Jednorazowe środki na założenie działalności gospodarczej współfinansowane z Unii Europejskiej

Dofinansowanie na podjęcie działalności gospodarczej to jednorazowe środki pieniężne skierowane do osób, które pragną rozpocząć własną działalność gospodarczą.
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej pochodzą z projektów w ramach Osi priorytetowej I Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 1.2 Wsparcie osób młodych na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego PO WER 2014-2020.

Wsparcie bezzwrotne na rozpoczęcie działalności gospodarczej jest przyznawane jednorazowo w kwocie 23 050,00 zł natomiast wsparcie pomostowe wypłacane jest przez okres do 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Kto może otrzymać wsparcie?
Wsparcie może otrzymać osoba, która spełnia poniższe kryteria:
  • osoba w wieku 18 – 29 lat
  • nie pracuje
  • nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy
  • mieszka lub uczy się na obszarze województwa podlaskiego
  • została dotknięta skutkami pandemii koronawirusa i w wyniku pandemii utraciła zatrudnienie po 1 marca 2020 r.
Co można otrzymać biorąc udział w projekcie?
  • wiedzę jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą, 
  • bezzwrotną dotację na utworzenie własnej firmy
  • finansowe wsparcie pomostowe tzw. „pomostówka" może być wypłacana do 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej
Jakie środki można otrzymać?
  • 23 050,00 zł bezzwrotnej dotacji na założenie własnej firmy
  • 2600,00 zł miesięcznie wsparcia pomostowego
 

Jesteś zainteresowany skorzystaniem z dotacji na założenie własnej firmy? Zgłoś się bezpośrednio do wybranych podmiotów ze względu na miejsce zamieszkania lub nauki.

Lista operatorów, które otrzymały środki unijne na realizację projektów i prowadzą rekrutację:

Subregion białostocki - obejmujący powiaty: m. Białystok, powiat białostocki, sokólski Subregion łomżyński – obejmujący powiaty: m. Łomża, powiat bielski, hajnowski, kolneński, łomżyński, siemiatycki, wysokomazowiecki, zambrowski Subregion suwalski – obejmujący powiaty:
m. Suwałki, powiat suwalski, augustowski, sejneński, moniecki, grajewski

Zapraszamy do udziału w konkursie na hasło programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego na lata 2021-2027.

Konkurs polega na tym, by przesłać swoje autorskie motto, hasło, myśl przewodnią dotyczące programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027.

W konkursie mogą wziąć udział osoby fizyczne zarówno osoby pełnoletnie jak i niepełnoletnie za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego, które mieszkają w województwie podlaskim.

Organizator wyłoni jednego zwycięzcę konkursu, który otrzyma nagrodę finansową o wartości 1500,00 zł.

Wszelkie niezbędne informacje znajdą Państwo na poniższej stronie:

Konkurs na hasło programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego na lata 2021-2027 - Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (wrotapodlasia.pl)
 
Zapraszamy do udziału w konkursie!
 
 

Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku - Instytucja Pośrednicząca Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020

Zaprasza na spotkanie informacyjne pt. „Zamówienia oraz nadużycia finansowe w projektach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego".

Spotkanie odbędzie się online w dwóch terminach, tj.:
14 grudnia 2021 roku dla Beneficjentów zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych

16 grudnia 2021 roku dla Beneficjentów niezobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych

Każdy z uczestników proszony jest o wskazanie wybranego terminu w formularzu zgłoszeniowym.

Harmonogram spotkania:
9.00 - 10.30 – omówienie najważniejszych zasad udzielania zamówień w projektach, część 1
10.30 - 10.45 – przerwa
10.45 - 12.15 - omówienie najważniejszych zasad udzielania zamówień w projektach, część 2
12.15 - 12.30 – przerwa

12.30 - 14.00 – nadużycia finansowe w projektach, w tym nadużycia dot. zamówień

Warunkiem udziału w spotkaniu jest przesłanie wypełnionego i podpisanego odręcznie formularza zgłoszeniowego.

Techniczne wymogi udziału w spotkaniu: komputer, laptop z dostępem do Internetu, opcjonalnie kamerą i mikrofonem. Osoby, które prześlą swoje zgłoszenie na formularzu, otrzymają od nas przed spotkaniem drogą mailową link do transmisji.

Wszystkich zainteresowanych uczestnictwem w niniejszym spotkaniu prosimy o przesłanie zgłoszeń (skan) na adres e-mail:daiva.kubajewska@wup.wrotapodlasia.pl lub faksem na nr: (85) 74 97 209 w terminie do 10.12.2021 r. do godz. 14.00

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

Formularz zgłoszeniowy (docx 50,5 KB)

Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku - Instytucja Pośrednicząca Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020

Zaprasza na spotkanie online pt. „Obowiązki Beneficjentów w zakresie informacji i promocji projektów realizowanych z Funduszy Europejskich".

Spotkanie odbędzie się 06.12.2021 r. w godz. 10.00 – 12.30.

Warunkiem udziału w spotkaniu jest przesłanie wypełnionego i podpisanego odręcznie formularza zgłoszeniowego.

Techniczne wymogi udziału w spotkaniu: komputer, laptop z dostępem do Internetu, opcjonalnie kamerą i mikrofonem. Osoby, które prześlą swoje zgłoszenie na formularzu, otrzymają od nas przed spotkaniem drogą mailową link do transmisji.

Wszystkich zainteresowanych uczestnictwem w niniejszym spotkaniu prosimy o przesłanie zgłoszeń (skan) na adres e-mail: daiva.kubajewska@wup.wrotapodlasia.pl lub faksem na nr: (85) 74 97 209 w terminie do 02.12.2021 r. do godz. 14.00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
 

Załączniki

(2)Formularz zgłoszeniowy
(2)Formularz zgłoszeniowy.docx 46 KB

Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna 22, 15-354 Białystok - Instytucja Pośrednicząca PO WER 2014-2020 w dniu 29 września 2020 r. ogłasza nabór wniosków w ramach Osi priorytetowej I Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 1.2 Wsparcie osób młodych na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego PO WER 2014-2020 dotyczący zwiększenia możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 r. ż., w tym w szczególności osób bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET).

W ramach konkursu zakłada się realizację wsparcia poprzez instrumenty i usługi rynku pracy służące rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia:
  • wsparcie osób młodych w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej poprzez udzielenie pomocy bezzwrotnej (dotacji) na utworzenie przedsiębiorstwa oraz szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, a także wsparcie pomostowe.

Uczestnikami projektu są wyłącznie osoby bierne zawodowo lub osoby bezrobotne niezarejestrowane w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa podlaskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa podlaskiego w rozumieniu Kodeksu cywilnego), które zostały dotknięte skutkami pandemii koronawirusa i w wyniku pandemii utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r. z wyłączeniem osób należących do grupy docelowej określonej dla trybu konkursowego w Poddziałaniu 1.3.1.

Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się: Instytucje Otoczenia Biznesu.

Beneficjent:
  • to podmiot prowadzący działalność na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, niedziałający dla zysku lub przeznaczający zysk na cele statutowe zgodnie z zapisami w statucie lub innym równoważnym dokumencie założycielskim, posiadający bazę materialną, techniczną i zasoby ludzkie oraz kompetencyjne niezbędne do świadczenia usług na rzecz sektora MŚP;
  • posiada co najmniej 3 letnie doświadczenie w zakresie udzielania dotacji, pożyczek lub poręczeń na utworzenie lub rozwój przedsiębiorstw w okresie ostatnich 6 lat od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie;
  • posiada siedzibę na terenie województwa, w którym będzie realizowany projekt.
Alokacja przewidziana na konkurs wynosi 10 915 679,25, w tym wkład Unii Europejskiej 9 199 734,47 zł (84,28%).

Wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego, który stanowi nie mniej niż 5,00% kwalifikowalnych wydatków projektu pomniejszonych o wartość środków przeznaczonych na wypłatę dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej i wsparcia pomostowego.

Maksymalny poziom dofinansowania wynosi:

  • 100% dla wydatków na wsparcie pomostowe oraz dotacje;
  • 95% dla pozostałych wydatków.

Konkurs o numerze POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 jest konkursem zamkniętym (konkurs nie jest podzielony na rundy).

Nabór wniosków o dofinansowanie realizacji projektów prowadzony będzie od 30 października 2020 r. (otwarcie naboru) do 11 stycznia 2021 r. do godz. 13:00 (zamknięcie naboru).

Wnioski o dofinansowanie projektu konkursowego przyjmowane są wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych dostępnego na stronie https://www.sowa.efs.gov.pl/.

Regulamin konkursu wraz z załącznikami jest dostępny w Wydziale Informacji w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku, ul. Pogodna 22 oraz na stronie internetowej Instytucji Ogłaszającej Konkurs: http://wupbialystok.praca.gov.pl.

Dodatkowe informacje można uzyskać drogą e-mailową: informacja.efs@wup.wrotapodlasia.pl.

 

Ogłoszenie (doc 61 KB)
Regulamin konkursu (pdf 491 KB)
Regulamin konkursu z dnia 27.10.2020 r. (doc 173 KB)
Regulamin konkursu - obowiązujący od dnia 19.11.2020 r. (doc 173 KB)
Regulamin konkursu - z dnia 11.12.2020 r. (doc. 174 KB)
Regulamin konkursu - z dnia 23.12.2020 r. (doc. 164 KB)
Regulamin konkursu - z dnia 05.07.2021 r. (doc. 145 KB)

Załączniki do Regulaminu konkursu

Załącznik nr 1 - Wzór karty weryfikacji poprawności wniosku w ramach PO WER; (doc 43 KB)
Załącznik nr 2 - Wzór karty oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu konkursowego w ramach PO WER; (doc 835 KB)
Załącznik nr 3 - Wzór karty weryfikacji kryterium kończącego negocjacje wniosku o dofinansowanie projektu konkursowego w ramach PO WER; (doc 805 KB)
Załącznik nr 4 - Wzór wniosku o dofinansowanie projektu; (pdf 494 KB)

Załącznik nr 5 - Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (stawki jednostkowe i faktycznie ponoszone wydatki); (doc 17 288 KB)
Załącznik nr 5 - Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (stawki jednostkowe i faktycznie ponoszone wydatki); (doc 17 288 KB)
Załącznik nr 5 - Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (stawki jednostkowe i faktycznie ponoszone wydatki); (doc 16,3 MB) - z dnia 15.05.2021 r.
Załącznik nr 6 - Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO WER 2014-2020; (pdf 580 KB)
Załącznik nr 7 - Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014‐2020 dla wnioskodawców/beneficjentów; (pdf 4554 KB)
Załącznik nr 8 - Wskaźniki kluczowe PO WER; (xls 49 KB)
Załącznik nr 9 - Standaryzacja wydatków w ramach konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20; (doc 72 KB)
Załącznik nr 10 - Standard realizacji usługi w zakresie wsparcia bezzwrotnego na założenie własnej działalności gospodarczej w ramach POWER na lata 2014-2020 wraz z załącznikami; (doc 288 KB)
            Załączniki do ww. Standardu:
1 Regulamin rekrutacji uczestników (doc 131 KB)
Formularz rekrutacyjny (doc 179 KB)
3 Regulamin przyznawania środków (doc 135 KB)
4  Biznesplan (doc 86 KB)
5 Karta oceny biznesplanu (doc 59 KB)
6 Minimalny wzór umowy  o wsparcie finansowe (doc 85 KB)
7 Minimalny wzór umowy pomostowej (doc 73 KB)
8 Minimalny wzór umowy o wsparcie szkoleniowe (doc 93 KB)
Regulamin rekrutacji  Karta oceny predyspozycji kandydata (doc 83 KB)
Regulamin rekrutacji Karta oceny merytorycznej formularza rekrutacji (doc 109 KB)

Regulamin rekrutacji Karta weryfikacji formalnej formularza (doc 93 KB)

Załącznik nr 11 - Informacje nt. nabywania kwalifikacji i kompetencji; (pdf 477 KB)
Załącznik nr 12 - Delimitacja miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze; (pdf 7466 KB)
Załącznik nr 13 - Materiał informacyjny dotyczący kwalifikowalności uczestników projektu Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; (pdf 264 KB)
Załącznik nr 14 - Harmonogram oceny i wyboru wniosków do dofinansowania w ramach konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20. (doc 63 KB)
Załącznik nr 14 - Harmonogram oceny i wyboru wniosków do dofinansowania w ramach konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 - obowiązujący od dnia 19.11.2020 r. (doc 63 KB)
Załącznik nr 14 - Harmonogram oceny i wyboru wniosków do dofinansowania w ramach konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 - z dnia 11.12.2020 r. (doc 63 KB)
Załącznik nr 14 Harmonogram oceny i wyboru wniosków do dofinansowania w ramach konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20. - z dnia 23.12.2020 r. (doc. 63 KB)

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi dotyczące naboru nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 - z dnia 22.12.2020 r. (pdf 178 KB)
Dodatkowe wyjaśnienie dotyczące kosztów rekrutacji - aktualizacja z dn. 23.12.2020 r. (pdf 381 KB)

Komunikaty:
Komunikat nr 1 z dnia 27.10.2020 r. (doc 85 KB)
Komunikat nr 2 - obowiązujący od dnia 19.11.2020 r. (doc 79 KB)
Komunikat nr 3 - z dnia 11.12.2020 r. (doc. 80 KB)
Komunikat nr 4 - z dnia 23.12.2020 r. (doc. 80 KB)
Komunikat nr 5 z dnia 14.05.2021 r. (doc 80)
Komunikat nr 6 - z dnia 05.07.2021 r. (doc. 81 KB)

Wyniki naboru:
Lista projektów skierowanych do etapu negocjacji (doc. 59 KB)
Lista projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów, z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania - z dnia 05.07.2021 r. (xlsx 61 KB)
Lista członków KOP - z dnia 05.07.2021 r. (doc.82 KB)
Lista podpisanych umów - z dnia 01.09.2021 r. (xlsx 60 KB)
 

Szanowni Państwo,

poniżej zamieszczamy Listę podpisanych umów w ramach konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 - Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób do 29 roku życia.
Lista podpisanych umów (xlsx 60 KB)
Szanowni Państwo,

Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku uprzejmie informuje, iż termin zgłoszeń do VIII edycji ogólnopolskiej akcji promocyjnej pn. Dni Otwarte Funduszy Europejskich został przedłużony do dnia 31.08.2021r.

Zaktualizowana informacja znajduje się na stronie:
https://dniotwarte.eu/aktualnosci/rusza-rejestracja-na-osma-edycje-dofe.

Szanowni Państwo,

zapraszamy do udziału w VIII edycji ogólnopolskiej akcji promocyjnej pn. Dni Otwarte Funduszy Europejskich, która odbędzie się w terminie: 17-19 września 2021 r. Jest to akcja mająca na celu promocję efektów wdrażania Funduszy Europejskich w Polsce.  

Ubiegłoroczna edycja Dni Otwartych Funduszy Europejskich, która odbyła się we wrześniu 2020 r., po raz pierwszy była zorganizowana w nowej formule – całkowicie online. W tym roku stawiamy na wydarzenie w formule hybrydowej. Decyzję o otwarciu projektów pozostawiamy Państwu, oczywiście biorąc pod uwagę aktualną sytuację epidemicznąw kraju. Główną korzyścią z udziału w akcji jest nie tylko ogólnopolska i regionalna promocja, ale też możliwość wzmocnienia swojego wizerunku poprzez udział w tak dużej akcji. Dlatego też liczymy na Państwa zaangażowanie przy tegorocznej edycji. W ramach DOFE, jeśli sytuacja na to pozwoli, mogą Państwo zaproponować udostępnienie ze zniżką lub za darmo codziennej oferty lub zorganizować dodatkowe wydarzenie. Na stronie dniotwarte.eu będą  również publikowane materiały video – warsztaty, wirtualne spacery czy webinary, przygotowane przez Beneficjentów. Zachęcamy do ich przekazywania.

Ponadto zachęcamy do udziału w konkursie dla Beneficjentów „Pokaż swój projekt". Zadanie konkursowe polega na przygotowaniu krótkiego materiału video, który pokazuje, w jaki sposób Fundusze Europejskie wpłynęły na Państwa działalność. Dla laureatów konkursu przewidziane są atrakcyjne nagrody rzeczowe. Wszystkie wydarzenia i materiały video przekazane przez Państwa zostaną przedstawione na stronie: www.dniotwarte.eu. Do udziału w tegorocznym DOFE zachęcać będzie kampania promocyjna w mediach społecznościowych, mediach ogólnopolskich i regionalnych. Akcja posiada swoje logo oraz szablony materiałów promocyjnych, które są do pobrania na stronie akcji.

Koordynatorem Dni Otwartych jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przy wsparciu i zaangażowaniu większości instytucji zajmujących się Funduszami Europejskimi w   Polsce.

Zachęcamy do dołączenia do Dni Otwartych. Aby zgłosić udział w akcji, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie akcji: www.dniotwarte.eu. Zgłoszenia przyjmowane są do 20 sierpnia 2021r.

W przypadku pytań i wątpliwości, prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 85 74 97 247.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej uruchomiło nową inicjatywę - Głos Beneficjenta.

Masz pomysł, jak usprawnić działanie funduszy europejskich w Twojej okolicy, mieście i w naszym kraju?

Wiesz co można zrobić, żeby inwestowanie środków europejskich było prostsze, a realizacja projektów efektywniejsza?

Chcesz przekazać sugestie, jak tworzyć nowe rozwiązania bardziej przyjazne dla wnioskodawców i beneficjentów? - Zgłoś swój pomysł na stronie Głos Beneficjenta.

Szanowni Państwo,

poniżej zamieszczamy Listę członków Komisji Oceny Projektów oraz Listę projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów, z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 - Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób do 29 roku życia.

Lista projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów, z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania - z dnia 05.07.2021 r. (xlsx 61 KB)
Lista członków KOP - z dnia 05.07.2021 r. (doc.82 KB)
 
Szanowni Państwo,

poniżej zamieszczamy komunikat nr 6 dotyczący konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 wraz z zaktualizowanym Regulaminem konkursu.

Komunikat nr 6 - z dnia 05.07.2021 r. (doc. 81 KB)
Regulamin konkursu - z dnia 05.07.2021 r. (doc. 145 KB)

 
Komunikat nr 5 dotyczący konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20
ogłoszonego w ramach
Osi priorytetowej I Rynek pracy otwarty dla wszystkich,
Działania 1.2 Wsparcie osób młodych na regionalnym rynku pracy
Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego
Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Instytucja Pośrednicząca – Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku informuje, iż zmianie uległ załącznik nr 5 - Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (stawki jednostkowe i faktycznie ponoszone wydatki).
Uzasadnienie:
Aktualizacja załącznika nr 5 do Regulaminu konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 wynika ze zmiany wzoru umowy wprowadzonej przez Instytucję Zarządzającą PO WER.
Zmiany w umowie dotyczą przede wszystkim:
  •  wprowadzenia zapisów dotyczących weryfikacji wielokrotnego uczestnictwa w projektach aktywizacji zawodowej;
  • doprecyzowania postanowień umownych w zakresie harmonogramu udzielania wsparcia w ramach projektów;
  • rozszerzenia zakresu obowiązków, które beneficjent powinien wykonywać pomimo rozwiązania umowy o obowiązek współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ, IP oraz obowiązek przedstawiania na wezwanie IP wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu;
  • aktualizacji metryk promulgacyjnych aktów prawnych, w tym nowej ustawy Prawo zamówień publicznych;
  • dostosowania odwołań wewnątrz umowy;
  • pozostałych zmian redakcyjnych.
Aktualizacja załącznika nr 5 do Regulaminu konkursu nr POWR.01.02.01-IP.11-20-001/20 obowiązuje od dnia 14.05.2021 r.
 

Załączniki

Załącznik nr 5 Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (stawki jednostkwe i faktycznie ponoszone wydatki)
Załącznik nr 5 Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (stawki jednostkwe i faktycznie ponoszone wydatki).doc 16761 KB

Nie musisz być Einsteinem, by tworzyć i wprowadzać innowacje w swojej firmie. Nie musisz być Einsteinem, by je sfinansować! Pomogą Ci w tym Fundusze Europejskie. Wejdź na stronę www.DotacjeNaInnowacje.gov.pl i zdobądź wszystkie potrzebne informacje w jednym miejscu.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wystartowało z nową kampanią informacyjną, dotyczącą innowacji. Przez cały marzec tematyka ta będzie obecna w telewizji, radio, prasie i na portalach internetowych, ogólnopolskich i branżowych. Wszystko po to, by rozwiać mity związane z innowacjami i zachęcić przedsiębiorców do sięgania po unijne wsparcie na ten cel.

Dlaczego warto zajrzeć na stronę www.DotacjeNaInnowacje.gov.pl?
To strona główna całej kampanii, na której zebrano wszystkie niezbędne informacje. Znajdziesz na niej:
  • Listę aktualnych naborów wniosków – czyli konkretnych, obecnie dostępnych możliwości sfinansowania Twojej innowacji z Funduszy Europejskich.
  • Dokładne informacje na temat narzędzia STEP. To bezpłatna usługa doradcza, skierowana do przedsiębiorców, którzy chcą wprowadzać u siebie innowacje. Co ważne, mogą z niej skorzystać zarówno ci, którzy mają już konkretny pomysł, jak i ci, którzy dopiero wiedzą, że chcieliby coś zmienić w swojej firmie.
  • Wskazówki i praktyczne porady, na co zwrócić uwagę przy ubieganiu się o dotację.
  • Inspirację, czyli historie przedsiębiorców, którzy skorzystali z Funduszy Europejskich i dzięki temu zmienili swoje firmy.  
Nie musisz być Einsteinem

Innowacje to nie tylko supernowoczesne laboratoria czy wysokie technologie, choć tak zazwyczaj się kojarzą. Innowacją jest wszystko, co zmienia na lepsze Twoją firmę, produkt czy usługę. Może to być chociażby zmiana designu Twojego produktu czy usprawnienie procesu obsługi klienta. Tak, to również innowacja – bo jest nowością w Twojej organizacji. Mało tego, by tworzyć i wprowadzać u siebie innowacje, nie musisz nawet dysponować własnym działem badań!

Fundusze Europejskie w połączeniu ze środkami z budżetu państwa finansują bardzo różne projekty i przewidują wiele możliwości. Sprawdź, które są dostępne obecnie dla Twojej firmy.

Patrzymy w przyszłość

Może okazać się, że wśród aktualnych naborów nie znajdziesz takiego, który byłby skierowany do Ciebie. Unijny budżet planowany jest na 7 lat w tzw. perspektywach budżetowych. Obecna, na lata 2014-2020, powoli dobiega końca. Siłą rzeczy pula środków do rozdania, w tym na innowacje, się kurczy.

Cały czas trwają jednak intensywne prace nad uruchomieniem kolejnej perspektywy, 2021-2027. Właśnie w całej Polsce odbywają się konsultacje społeczne dokumentów. Temat wsparcia przedsiębiorców i innowacji na pewno będzie jednym z kluczowych. Wszystkie informacje na temat postępu uzgodnień znajdziesz na stronie: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/
Kampania MFiPR z założenia jest długofalowa, z dwóch powodów. Po pierwsze, ze względu na to, że przypada na czas między perspektywami. Po drugie – bo pomysł na innowację i jego dopracowanie wymaga czasu.

Piekarnia Piskorek, czyli tradycja i nowoczesność w jednym

Osią kampanii jest telewizyjny spot, którego bohaterami są Antoni Senior i Antoni Junior Piskorkowie. Obaj panowie są odpowiednio trzecim i czwartym pokoleniem piekarzy, prowadzących rodzinną piekarnię Piskorek. Działa ona w małopolskiej Nowej Wsi nieprzerwanie już od 1938 roku!

Państwo Piskorkowie cały czas pracują zresztą na oryginalnych, przedwojennych przepisach. Czy to na chlebowy zakwas, zawierający unikalną florę bakteryjną, czy na żur.

A gdzie tu miejsce na innowacje, w tradycyjnej, rodzinnej firmie? Państwo Piskorkowie skorzystali z dotacji z Programu Inteligentny Rozwój i polskiego budżetu. Dzięki temu stworzyli autorski sposób wytwarzania pieczywa na naturalnym, spontanicznym zakwasie i opracowali własną linię produkcyjną. Dzięki temu rozwinęli produkcję, a ich chleby mogą teraz trafiać na więcej stołów niż wcześniej.

Czy to innowacja? W spocie sam Albert Einstein twierdzi, że tak!
Szanowni Państwo,

w związku z podpisaniem przez WUP w Białymstoku (IP PO WER) aneksów do umów o dofinansowanie projektów pozakonkursowych Powiatowych Urzędów Pracy w ramach naboru nr POWR.01.01.01-IP.11-20-001/20, poniżej zamieszczamy Listę podpisanych aneksów. Podpisane aneksy dotyczą wydłużenia okresu realizacji tychże projektów do dnia 31.12.2022 r.

Lista podpisanych aneksów – z dnia 14.01.2021 r. (xls 85 KB)

Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku - Instytucja Pośrednicząca PO WER 2014-2020 z dniem 09 stycznia 2020 roku ogłasza nabór wniosków pozakonkursowych PUP nr POWR.01.01.01-IP.11-20-001/20 w ramach Osi priorytetowej I Osoby młode na rynku pracy Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Działanie 1.1 wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy – projekty pozakonkursowe, Poddziałanie 1.1.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego
Termin składania wniosków: 09.01.2020 r. - 31.01.2020 r.
 
Wezwanie PUP do złożenia wniosków o dofinansowanie
Załącznik nr 1 Definicje wskaźników monitorowania w PO WER
Załącznik nr 2 Wzór wniosku o dofinansowanie projektu
Załącznik nr 3 Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektów pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy
Załącznik nr 4 Zalecenia w zakresie dokonywania oceny spełniania kryteriów merytorycznych
Załącznik nr 5 Instrukcja do standardu minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w programach operacyjnych współfinansowanych z EFS.
Załącznik nr 6 Wzór karty oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu pozakonkursowego PUP

Wyniki naboru:
Lista projektów pozakonkursowych PUP wybranych do dofinansowania - I część (dotyczy projektów wybranych do dofinansowania w dniu 28.02.2020 r.)
Lista projektów pozakonkursowych PUP wybranych do dofinansowania - II część z dnia 10.03.2020 r.
Lista projektów pozakonkursowych PUP wybranych do dofinansowania - III część z dnia 17.03.2020 r.
Lista podpisanych umów o dofinansowanie projektów pozakonkursowych -  z dnia 22.04.2020 r.
Lista podpisanych aneksów – z dnia 14.01.2021 r. (xls 85 KB)